Vastuullisuusjohtaminen strategiasta käytäntöön Case: Compass Group
Kyrölä, Hanna (2023)
Kyrölä, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236473
Tiivistelmä
Ilmaston lämpeneminen on maailmanlaajuinen ongelma samoin kuin vesistöjen saastuminen, joilla on vaikutusta yritysten toimintaan. YK:n kestävän kehityksen tavoitteet ovat maailman laajuiset tavoitteet turvatakseen hyvälaatuisen elämän. Monet yritykset haluavat toimia kestävän kehitysten tavoitteiden ja lakivelvoitteiden lisäksi määrittelemällä ja asettamalla omia vastuullisuustavoitteita. Näillä yrityksen vastuullisuustavoitteilla ja teoilla halutaan viestiä yrityksen tavasta toimia vastuullisesti sekä saada asiakas tekemään vastuullisempia valintoja käyttäessään yrityksen palveluita.
Vastuullisuustavoitteet ja yrityksen toimintasuunnitelma tulee kirjata yrityksen strategiaan, jonka mukaisesti yritys toimii kohti tulevaisuuden tavoitetta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka vastuullisuusjohtaminen toteutuu käytännössä strategian mukaisesti Compass Groupin ravintoloissa. Tutkimuksessa keskityttiin ympäristövastuullisuuden ja sosiaalisen vastuullisuuden näkökulmiin. Työn tutkimusote oli kvalitatiivinen tutkimus ja lähestymistapa tapaustutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla kuuden ravintolapäällikön kanssa.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että vastuullisuusjohtaminen oli tavoitteellista ja selkeää ympäristövastuullisuuden osalta, kun taas sosiaalisen vastuullisuuden johtaminen koettiin epäselvänä ja uutena asiana. Sosiaalisen vastuullisuuden johtaminen vaatisi selkeämpiä, pienempiä tavoitteita, jotka olisivat käytännönläheisempiä ravintolapäällikön työhön nähden.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että sosiaalisen vastuullisuuden strategiaa tulisi selkeyttää. Selkeämmin määritellyt asiat ja tavoitteet auttavat johtamisessa. Ravintolapäälliköiden johtamista selkeyttäisi vastuullisuuden toimenpideohjelma ja ravintolakohtaisien vastuullisuuslupauksien luominen.
Vastuullisuustavoitteet ja yrityksen toimintasuunnitelma tulee kirjata yrityksen strategiaan, jonka mukaisesti yritys toimii kohti tulevaisuuden tavoitetta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka vastuullisuusjohtaminen toteutuu käytännössä strategian mukaisesti Compass Groupin ravintoloissa. Tutkimuksessa keskityttiin ympäristövastuullisuuden ja sosiaalisen vastuullisuuden näkökulmiin. Työn tutkimusote oli kvalitatiivinen tutkimus ja lähestymistapa tapaustutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla kuuden ravintolapäällikön kanssa.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että vastuullisuusjohtaminen oli tavoitteellista ja selkeää ympäristövastuullisuuden osalta, kun taas sosiaalisen vastuullisuuden johtaminen koettiin epäselvänä ja uutena asiana. Sosiaalisen vastuullisuuden johtaminen vaatisi selkeämpiä, pienempiä tavoitteita, jotka olisivat käytännönläheisempiä ravintolapäällikön työhön nähden.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että sosiaalisen vastuullisuuden strategiaa tulisi selkeyttää. Selkeämmin määritellyt asiat ja tavoitteet auttavat johtamisessa. Ravintolapäälliköiden johtamista selkeyttäisi vastuullisuuden toimenpideohjelma ja ravintolakohtaisien vastuullisuuslupauksien luominen.