Sopimusprosessi ja käytettävyys
Mutila, Mari (2023)
Mutila, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236270
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille seuraavat käytännön kehittämiskohteet sopimusprosessiin ja sopimusten käytettävyyteen. Perehdyin Tampereen kaupungin sopimushallinnan ohjeistuksiin, sopimusten eheyteen ja sopimushallintajärjestelmään. Sopimukset, niiden liitteet ja muu dokumentaatio tulee saada ajantasaiseksi ja helposti käytettäväksi, jotta ne tukevat sopimuksien sisällön tavoitteitta kaupungin strategian kannalta.
Sopimushallintaan liittyvä lainsäädäntö ja sitä tarkentavat sisäiset määräykset sekä ohjeet tulee löytyä helposti ja saavutettavasti sekä niiden pitää olla mahdollisimman hyvät käytettävyydeltään. Tärkeimmät lait ovat oikeustoimi-, kunta-, hankinta-, ja hallintolaki sekä muut tietojen eheyteen liittyvät. Sopimusoikeutta tarvitaan itse sisällön hallitsemiseen ja se rajautui pois tästä.
Valitun päiväkirjamallisen opinnäytetyön tekeminen mahdollisti hyvin uuteen organisaatioon ja sen toimitaan perehtymisen asia kerrallaan. Tämä mahdollisti myös haasteiden ja kehittämistoimenpiteiden havainnot. Tutkimuksellisesta tavasta toteuttaa opinnäytetyö olisi ollut enemmän hyötyä organisaatiolle, mutta siihen ei ollut nyt mahdollisuutta.
Tekemieni havaintojen dataa läpikäyden ja keskustelujen osalta ilmeni kehittämisen kohteita sopimusten puuttumisena järjestelmästä, sopimusten löydettävyydessä ja käytettävyydessä sekä järjestelmän hyödyntämisessä. Myös päättyneen sopimushallinta projektin ja sisäisen tarkastuksen raporttien tulokset antoivat tiedon jatkuvalle kehittämiselle. Resurssienkäytön osalta tehostamista ja tarkentamista tarvitaan, jolloin sopimushallintaa on mahdollisuus toteuttaa tehokkaasti, laadullisesti, toiminnallisesti ja tavoitteellisesti.
Johtopäätöksinä nousee esille ydin- ja tukiprosessien määrittely ja sujuvuuden uudelleen arviointi, viestinnän tehostaminen ja jatkuvan ja päivittäisen sopimushallinnan ohjauksen tuen tarve prosessimääritysten lisäksi. Tiedolla johtamista sopimusten sisällön tavoitteiden seurantaan ja valvontaan tarvitsee lisätä järjestelmän käytön ja viestinnän avulla.
Sopimushallintaan liittyvä lainsäädäntö ja sitä tarkentavat sisäiset määräykset sekä ohjeet tulee löytyä helposti ja saavutettavasti sekä niiden pitää olla mahdollisimman hyvät käytettävyydeltään. Tärkeimmät lait ovat oikeustoimi-, kunta-, hankinta-, ja hallintolaki sekä muut tietojen eheyteen liittyvät. Sopimusoikeutta tarvitaan itse sisällön hallitsemiseen ja se rajautui pois tästä.
Valitun päiväkirjamallisen opinnäytetyön tekeminen mahdollisti hyvin uuteen organisaatioon ja sen toimitaan perehtymisen asia kerrallaan. Tämä mahdollisti myös haasteiden ja kehittämistoimenpiteiden havainnot. Tutkimuksellisesta tavasta toteuttaa opinnäytetyö olisi ollut enemmän hyötyä organisaatiolle, mutta siihen ei ollut nyt mahdollisuutta.
Tekemieni havaintojen dataa läpikäyden ja keskustelujen osalta ilmeni kehittämisen kohteita sopimusten puuttumisena järjestelmästä, sopimusten löydettävyydessä ja käytettävyydessä sekä järjestelmän hyödyntämisessä. Myös päättyneen sopimushallinta projektin ja sisäisen tarkastuksen raporttien tulokset antoivat tiedon jatkuvalle kehittämiselle. Resurssienkäytön osalta tehostamista ja tarkentamista tarvitaan, jolloin sopimushallintaa on mahdollisuus toteuttaa tehokkaasti, laadullisesti, toiminnallisesti ja tavoitteellisesti.
Johtopäätöksinä nousee esille ydin- ja tukiprosessien määrittely ja sujuvuuden uudelleen arviointi, viestinnän tehostaminen ja jatkuvan ja päivittäisen sopimushallinnan ohjauksen tuen tarve prosessimääritysten lisäksi. Tiedolla johtamista sopimusten sisällön tavoitteiden seurantaan ja valvontaan tarvitsee lisätä järjestelmän käytön ja viestinnän avulla.