Liiketoimintasuunnitelma liiketoiminnan uudelle osa-alueelle Teelo Oy:ssä
Rasilainen, Anni (2023)
Rasilainen, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236543
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda liiketoimintasuunnitelma Teelo Oy:n liiketoiminnan uudelle osa-alueelle. Toimeksiantajan pääasiallinen toiminta on sähkö- ja metallialan palveluiden tarjoaminen ja yritys on toiminut vuodesta 2020 lähtien. Yritys on hiljattain laajentanut toimintaansa uuteen osa-alueeseen, joka keskittyy tuottamaan liikuteltavia pientiloja asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Teelo Oy:llä ei ollut tähän kyseiseen uuteen osa-alueeseen luotuna liiketoimintasuunnitelmaa, mistä syntyi tarve tälle opinnäytetyölle. Liiketoimintasuunnitelma keskittyy ainoastaan liiketoiminnan uudelle osa-alueelle.
Teoreettisen viitekehyksen tavoitteena oli kuvata liiketoimintasuunnitelman laatimisen kannalta oleelliset osa-alueet, jotta sen pohjalta pystyttiin luomaan liiketoimintasuunnitelma toimeksiantajan tarpeita, tavoitteita ja tämän hetken realiteetteja mukaillen yhdessä toteutetusta haastattelusta saatujen tietojen lisäksi. Laajaa viitekehystä pyrittiin rajaamaan niin, että sen sisältö vastaisi parhaalla mahdollisella tavalla Toimeksiantajalle toteutettavan liiketoimintasuunnitelman sisältöä. Viitekehyksessä kuvattiin liiketoimintasuunnitelman rakennetta lähtien liike- ja yritysideasta, jonka jälkeen käsiteltiin yrityksen tilanteen kartoittamisen tärkeyttä. Viitekehyksessä on paneuduttu kohderyhmän ja markkinoiden määrittelemiseen ja tutkimiseen, sekä siihen, millä tavoin yrityksen tarjoamia tuotteita ja palveluita saadaan asiakkaiden tietoisuuteen. Lopuksi teoreettisessa osuudessa esitellään, millä tavoin yrityksen taloutta ja kannattavuutta arvioidaan huomioiden mahdolliset riskitekijät. Kattavan viitekehyksen lisäksi liiketoimintasuunnitelman toteuttamisen avuksi toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen teemahaastattelu. Haastattelun tavoitteena oli saada Toimeksiantajan näkemys liiketoiminnan tilanteesta, sekä ajatuksia sen kehittämisestä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi liiketoimintasuunnitelma Teelo Oy:n liiketoiminnan uudelle osa-alueelle. Liiketoimintasuunnitelma laadittiin niin, että yritys pystyy käyttämään sitä työkaluna uuden liiketoiminnan osa-alueella. Liiketoimintasuunnitelman toteutuksessa hyödynnetyssä haastattelussa selvisi, että yrittäjällä on liiketoiminnan uuden osa-alueen aloittamisessa haasteita, jotka liittyvät erityisesti asiakashankintaan ja markkinointiin. Kuitenkin haastattelussa kävi ilmi, että Toimeksiantaja on tutustunut mahdollisiin potentiaalisiin kohderyhmiin, joille markkinointia voidaan alkaa suunnitella ja siten liiketoimintasuunnitelmassa on otettu huomioon, miten asiakashankintaan ja markkinointiin liittyviä haasteita voidaan kehittää vahvuuksiksi. Liiketoimintasuunnitelmaa aiotaan käyttää ja hyödyntää Teelo Oy:n liiketoiminnan uuden osa-alueen käynnistämisessä. Se toimii tukena ja runkona, jota pystytään kehittämään liiketoiminnan kehittämisen lomassa.
Teoreettisen viitekehyksen tavoitteena oli kuvata liiketoimintasuunnitelman laatimisen kannalta oleelliset osa-alueet, jotta sen pohjalta pystyttiin luomaan liiketoimintasuunnitelma toimeksiantajan tarpeita, tavoitteita ja tämän hetken realiteetteja mukaillen yhdessä toteutetusta haastattelusta saatujen tietojen lisäksi. Laajaa viitekehystä pyrittiin rajaamaan niin, että sen sisältö vastaisi parhaalla mahdollisella tavalla Toimeksiantajalle toteutettavan liiketoimintasuunnitelman sisältöä. Viitekehyksessä kuvattiin liiketoimintasuunnitelman rakennetta lähtien liike- ja yritysideasta, jonka jälkeen käsiteltiin yrityksen tilanteen kartoittamisen tärkeyttä. Viitekehyksessä on paneuduttu kohderyhmän ja markkinoiden määrittelemiseen ja tutkimiseen, sekä siihen, millä tavoin yrityksen tarjoamia tuotteita ja palveluita saadaan asiakkaiden tietoisuuteen. Lopuksi teoreettisessa osuudessa esitellään, millä tavoin yrityksen taloutta ja kannattavuutta arvioidaan huomioiden mahdolliset riskitekijät. Kattavan viitekehyksen lisäksi liiketoimintasuunnitelman toteuttamisen avuksi toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen teemahaastattelu. Haastattelun tavoitteena oli saada Toimeksiantajan näkemys liiketoiminnan tilanteesta, sekä ajatuksia sen kehittämisestä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi liiketoimintasuunnitelma Teelo Oy:n liiketoiminnan uudelle osa-alueelle. Liiketoimintasuunnitelma laadittiin niin, että yritys pystyy käyttämään sitä työkaluna uuden liiketoiminnan osa-alueella. Liiketoimintasuunnitelman toteutuksessa hyödynnetyssä haastattelussa selvisi, että yrittäjällä on liiketoiminnan uuden osa-alueen aloittamisessa haasteita, jotka liittyvät erityisesti asiakashankintaan ja markkinointiin. Kuitenkin haastattelussa kävi ilmi, että Toimeksiantaja on tutustunut mahdollisiin potentiaalisiin kohderyhmiin, joille markkinointia voidaan alkaa suunnitella ja siten liiketoimintasuunnitelmassa on otettu huomioon, miten asiakashankintaan ja markkinointiin liittyviä haasteita voidaan kehittää vahvuuksiksi. Liiketoimintasuunnitelmaa aiotaan käyttää ja hyödyntää Teelo Oy:n liiketoiminnan uuden osa-alueen käynnistämisessä. Se toimii tukena ja runkona, jota pystytään kehittämään liiketoiminnan kehittämisen lomassa.