Managed LAN -toimitusohjeen tuottaminen yrityksen fulfillment Wiki -kantaan
Vilkko, Mikaela (2023)
Vilkko, Mikaela
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236601
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte tehtiin kehittämistyönä suomalaiselle tietoliikenneyritykselle. Työn tavoitteena oli suunnitella ja rakentaa tuotteen toimitusohje yrityksen sisäiseen tietokantaan. Ohjeen päämääränä oli mahdollistaa työntekijöiden itseohjattu perehdytys tähän tehtävään ja vähentää työntekijäkuormitusta perehdytysrooleissa. Työssä myös selvitettiin, kuinka hyvä ohjekirja kehitetään ja kirjoitetaan. Työ toteutettiin tiiviissä yhteistyössä yrityksen kanssa päivätyön ohella.
Työn teoreettinen kehys koostuu työpaikkaopiskelun teoriasta ja olemassa olevista tutkimuksista ohjekirjallisuuden kehittämiseen. Tutkimusmenetelmänä oli pääosin puolistrukturoitu teemahaastattelu, eikä työssä nojattu juurikaan kvantitatiiviseen materiaaliin. Myös prototypointia käytettiin projektin kehitysvaiheessa. Opinnäytetyön tuote koostui yrityksen omaan tietokantaan tallennettavasta tekstipohjaisesta ohjeesta. Ohje kattaa neljä päälukua, jotka muodostavat laajan toimitusohjeen. Ohje sisältää tietoa tuotteen teknisistä tiedoista, niiden käytöstä toimitusprosessissa, tuotteen muutos- ja purkamisvaiheet, sekä tuotteelle tarjotun tuen. Ohjekirjaa ei julkaista yrityksen intranetin ulkopuolella.
Haastattelut ja prototypointi, sekä ohjeen testipalaute muodostivat kokonaisvaltaisen kuvan siitä, millainen ohje palvelisi yrityksen työntekijöitä parhaiten. Tärkeimmiksi tekijöiksi tunnistettiin selkeä jäsentely, tarkka sanamuotoilu, ja se, että kirjoittaja tunsi työtehtävän josta kirjoitti ohjeen.
Työn teoreettinen kehys koostuu työpaikkaopiskelun teoriasta ja olemassa olevista tutkimuksista ohjekirjallisuuden kehittämiseen. Tutkimusmenetelmänä oli pääosin puolistrukturoitu teemahaastattelu, eikä työssä nojattu juurikaan kvantitatiiviseen materiaaliin. Myös prototypointia käytettiin projektin kehitysvaiheessa. Opinnäytetyön tuote koostui yrityksen omaan tietokantaan tallennettavasta tekstipohjaisesta ohjeesta. Ohje kattaa neljä päälukua, jotka muodostavat laajan toimitusohjeen. Ohje sisältää tietoa tuotteen teknisistä tiedoista, niiden käytöstä toimitusprosessissa, tuotteen muutos- ja purkamisvaiheet, sekä tuotteelle tarjotun tuen. Ohjekirjaa ei julkaista yrityksen intranetin ulkopuolella.
Haastattelut ja prototypointi, sekä ohjeen testipalaute muodostivat kokonaisvaltaisen kuvan siitä, millainen ohje palvelisi yrityksen työntekijöitä parhaiten. Tärkeimmiksi tekijöiksi tunnistettiin selkeä jäsentely, tarkka sanamuotoilu, ja se, että kirjoittaja tunsi työtehtävän josta kirjoitti ohjeen.