Trim-tekstuurien valmistus ja vertailu eri ohjelmien välillä
Virtanen, Mikael (2023)
Virtanen, Mikael
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336866
Tiivistelmä
Trim-tekstuurit ovat erityinen teksturointimenetelmä grafiikassa, jotka mahdollistavat toistuvien kuvioelementtien luomisen. Tämä tekniikka tarjoaa mahdollisuuden tuottaa yksityiskohtaisia ja monimutkaisia kuvioita ilman merkittävää suorituskyvyn heikkenemistä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kolmen eri sovelluksen Blender 3D:n, Substance Painterin ja Substance Designerin kyvykkyyttä luoda trim-tekstuuria. Työssä tarkasteltiin sovellusten ominaisuuksia, vahvuuksia, heikkouksia, käyttöliittymää, tekstuurien laatua ja suorituskyvyn optimointia trim-tekstuurin luonnissa.
Tutkimus suoritettiin vertailevana tutkimuksena, jota tuki olemassa oleva dokumentaatio. Aineistolähteinä käytettiin teksturointiin liittyvää tietokirjallisuutta ja alan ammattilaisten kirjoittamia artikkeleita sekä tekemiä tutoriaaleja. Tutkimustulokset esiteltiin havaintoon perustuvassa pohdinnassa tukeutuen graafiseen lopputuloksen esittelyyn sekä olemassa olevaan dokumentaatioon. Graafinen esittely toteutettiin niin, että Blenderiin rakennettiin tasapuolinen vertailuympäristö, jossa teksturoitavana 3D-mallina toimi toimeksiantajan toimittama teollisuushalli. Tekstuurin luonnin tulokset esiteltiin graafisina kuvina, jotka tuotiin Blenderistä vertailtaviksi.
Tulokseksi saatiin kattava dokumentaatio, ja visuaalisia kuvia työprosesseista ja lopputuloksista. Tulokset osoittivat, että kaikki sovellukset pystyvät tuottamaan korkealaatuisia trim-tekstuureja, mutta Substance Designer tarjosi muita sovelluksia monipuolisempia ratkaisuja. Tuloksista voidaan päätellä, että sovellusten valinta vertailtavien välillä määräytyy käyttäjän tarpeista ja projektin vaatimuksista. Tutkimus on laadittu siten, että se tarjoaa laajan kuvan trim-tekstuurien teoriasta ja niiden käyttötarkoituksesta. Näin ollen myös ne, joille trim-tekstuurin käsite on ollut tuntematon, voivat ymmärtää sen perusperiaatteet ja hyödyntää tutkimustietoa omassa työssään.
Asiasanat:
Trim-tekstuuri, Blender, Substance Painter, Substance Designer, 3D-malli
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kolmen eri sovelluksen Blender 3D:n, Substance Painterin ja Substance Designerin kyvykkyyttä luoda trim-tekstuuria. Työssä tarkasteltiin sovellusten ominaisuuksia, vahvuuksia, heikkouksia, käyttöliittymää, tekstuurien laatua ja suorituskyvyn optimointia trim-tekstuurin luonnissa.
Tutkimus suoritettiin vertailevana tutkimuksena, jota tuki olemassa oleva dokumentaatio. Aineistolähteinä käytettiin teksturointiin liittyvää tietokirjallisuutta ja alan ammattilaisten kirjoittamia artikkeleita sekä tekemiä tutoriaaleja. Tutkimustulokset esiteltiin havaintoon perustuvassa pohdinnassa tukeutuen graafiseen lopputuloksen esittelyyn sekä olemassa olevaan dokumentaatioon. Graafinen esittely toteutettiin niin, että Blenderiin rakennettiin tasapuolinen vertailuympäristö, jossa teksturoitavana 3D-mallina toimi toimeksiantajan toimittama teollisuushalli. Tekstuurin luonnin tulokset esiteltiin graafisina kuvina, jotka tuotiin Blenderistä vertailtaviksi.
Tulokseksi saatiin kattava dokumentaatio, ja visuaalisia kuvia työprosesseista ja lopputuloksista. Tulokset osoittivat, että kaikki sovellukset pystyvät tuottamaan korkealaatuisia trim-tekstuureja, mutta Substance Designer tarjosi muita sovelluksia monipuolisempia ratkaisuja. Tuloksista voidaan päätellä, että sovellusten valinta vertailtavien välillä määräytyy käyttäjän tarpeista ja projektin vaatimuksista. Tutkimus on laadittu siten, että se tarjoaa laajan kuvan trim-tekstuurien teoriasta ja niiden käyttötarkoituksesta. Näin ollen myös ne, joille trim-tekstuurin käsite on ollut tuntematon, voivat ymmärtää sen perusperiaatteet ja hyödyntää tutkimustietoa omassa työssään.
Asiasanat:
Trim-tekstuuri, Blender, Substance Painter, Substance Designer, 3D-malli