Facebook-markkinointikampanja Tilitoimisto Siilin Laskennalle
Valtonen, Petteri (2023)
Valtonen, Petteri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336992
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toimeksiantajayritykselle uusasiakashankintaan sopiva markkinointikampanja. Toimeksiantajana oli Tilitoimisto Siilin Laskenta Ky. Markkinointi-kampanjan kanavaksi valikoitui Facebook. Opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli saada toimeksiantajayritykselle vähintään yksi uusi asiakas syksylle 2023. Lisäksi tavoitteena oli saada 150 Facebook-seuraajaa sekä lisää ammatillista osaamista somemainonnasta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista markkinointia, sen hyötyjä ja termejä. Digitaalisista kanavista keskityttiin erityisesti Facebookiin, koska se toimi toiminnallisen osuuden markkinointialustana. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös Facebookia markkinointialustana yrityksen näkökulmasta sekä käytiin läpi maksettua mainontaa. Toiminnallisessa osuudessa luotiin tilitoimistolle kaksi maksettua mainoskampanjaa, päivitettiin heidän Facebook-sivunsa sekä suoritettiin arvonta. Ensimmäinen mainoskampanja toteutettiin 13.-21.9.2023 ja toinen 27.9.-3.10.2023.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tavoitteina oli saada toimeksiantajayritykselle yksi uusi asiakas syksylle 2023, 150 seuraajaa Facebook-sivuille sekä lisää ammatillista osaamista somemainonnasta. Tavoitteissa onnistuttiin hienosti. Tavoitteet olisivat voineet olla kunnianhimoisempia. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden maksetuilla mainoskampanjoilla saatiin Tilitoimisto Siilin Laskennalle yhteensä viisi uutta asiakasta. Facebook-sivuille saatiin kaiken kaikkiaan 180 seuraajaa. Tulevaisuudessa toimeksiantajayritys voi toteuttaa valmiiksi luodut mainoskampanjat uudelleen, sekä hyödyntää niistä saatua dataa.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista markkinointia, sen hyötyjä ja termejä. Digitaalisista kanavista keskityttiin erityisesti Facebookiin, koska se toimi toiminnallisen osuuden markkinointialustana. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös Facebookia markkinointialustana yrityksen näkökulmasta sekä käytiin läpi maksettua mainontaa. Toiminnallisessa osuudessa luotiin tilitoimistolle kaksi maksettua mainoskampanjaa, päivitettiin heidän Facebook-sivunsa sekä suoritettiin arvonta. Ensimmäinen mainoskampanja toteutettiin 13.-21.9.2023 ja toinen 27.9.-3.10.2023.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tavoitteina oli saada toimeksiantajayritykselle yksi uusi asiakas syksylle 2023, 150 seuraajaa Facebook-sivuille sekä lisää ammatillista osaamista somemainonnasta. Tavoitteissa onnistuttiin hienosti. Tavoitteet olisivat voineet olla kunnianhimoisempia. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden maksetuilla mainoskampanjoilla saatiin Tilitoimisto Siilin Laskennalle yhteensä viisi uutta asiakasta. Facebook-sivuille saatiin kaiken kaikkiaan 180 seuraajaa. Tulevaisuudessa toimeksiantajayritys voi toteuttaa valmiiksi luodut mainoskampanjat uudelleen, sekä hyödyntää niistä saatua dataa.