Verkkolaskuoperaattorin sisäisten prosessien kehittäminen
Vuori, Juuso (2023)
Vuori, Juuso
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337098
Tiivistelmä
Tämä päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö suoritettiin syksyllä 2023 toimeksiantajayritykselle X, joka tarjoaa verkkolaskuoperaattoripalveluita. Opinnäytetyön päätavoite oli tunnistaa ja havainnoida verkkolaskutuksen palveluiden tarjoamiseen keskittyneen yksikön käyttöönottojen ja sisäisten prosessien haasteita ja työvaiheita, joita voitaisiin kehittää palvelutarjonnan sujuvuuden varmistamiseksi. Kahdeksan viikon raportointikauden aikana tunnistettiin ongelmakohtia ja haasteita osana työtehtävien suorittamista. Samalla kirjoittaja pyrki syventämään omaa asiantuntijuuttaan verkkolaskutuksen monipuolisissa työtehtävissä ja ymmärtämään paremmin kuluttajaverkkolaskutuksen tekniset vaatimukset. Ajanjaksolla tyypillisiä työtehtäviä olivat yritysasiakkaiden verkkolaskupalveluiden käyttöönottoprojektit, muutostyötilaukset ja asiakaspalvelun tukitehtävät. Viikoittaisissa analyyseissa tarkasteltiin ja analysoitiin viikon tapahtumia ja työn havaintoja teorialähteiden tukemana. Tietopohjana käytettiin erityisesti tietojenkäsittelyalan julkaistuja ja ITIL-viitekehyksen periaatteisiin tukeutuvia lähteitä.
Opinnäytetyössä menetelmänä käytettiin analyyttista havainnointia työtehtävien ja sisäisten prosessien toiminnasta. Keskeisessä roolissa olivat myös verkkolaskuyksikön sisäiset puolistrukturoidut asiantuntijahaastattelut, joista saatu aineisto analysoitiin kvalitatiivisia menetelmiä hyödyntäen. Haastatteluiden avulla saatiin näkökulmia kerättyä pidemmältä ajanjaksolta kuin itse raportointikausi mahdollisti. Opinnäytetyön tuloksena kerättiin relevantteja teemoja, joihin toimeksiantajan tulisi ensisijaisesti keskittyä jatkokehityskohteina. Konkreettisina kehitysideoina esitettiin sisäisen dokumentaation parantaminen ja työvaiheiden standardisointi, joka mahdollistaisi tehokkaamman prosessien iteroinnin. Kirjoittaja pystyi myös kehittämään omia taitojaan verkkolaskuyksikön asiantuntijatehtävissä. Opinnäytetyö mahdollisti syventämään kirjoittajan osaamista kuluttajaverkkolaskutuksen erikoispiirteistä ja teknisistä vaatimuksista suomalaisessa operaattoritoiminnassa.
Opinnäytetyössä menetelmänä käytettiin analyyttista havainnointia työtehtävien ja sisäisten prosessien toiminnasta. Keskeisessä roolissa olivat myös verkkolaskuyksikön sisäiset puolistrukturoidut asiantuntijahaastattelut, joista saatu aineisto analysoitiin kvalitatiivisia menetelmiä hyödyntäen. Haastatteluiden avulla saatiin näkökulmia kerättyä pidemmältä ajanjaksolta kuin itse raportointikausi mahdollisti. Opinnäytetyön tuloksena kerättiin relevantteja teemoja, joihin toimeksiantajan tulisi ensisijaisesti keskittyä jatkokehityskohteina. Konkreettisina kehitysideoina esitettiin sisäisen dokumentaation parantaminen ja työvaiheiden standardisointi, joka mahdollistaisi tehokkaamman prosessien iteroinnin. Kirjoittaja pystyi myös kehittämään omia taitojaan verkkolaskuyksikön asiantuntijatehtävissä. Opinnäytetyö mahdollisti syventämään kirjoittajan osaamista kuluttajaverkkolaskutuksen erikoispiirteistä ja teknisistä vaatimuksista suomalaisessa operaattoritoiminnassa.