Markkinoinnin automaation käyttö media-alan B2B-yrityksessä
Salmela, Siiri (2023)
Salmela, Siiri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437251
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinoinnin automaation käyttö media-alan B2B-yrityksessä. Työ tehtiin toimeksiantona media-alan B2B-yritykselle, josta tässä työssä käytettiin nimeä yritys X. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yritys X voi käyttää tehokkaasti markkinoinnin automaatiota osana markkinointiaan. Lisäksi työssä selvitettiin millaisia toimenpiteitä markkinoinnin automaation käyttö vaatii.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimuskeinoa ja selvitys pohjautui teemahaastatteluihin, joista saadun asiakasymmärryksen pohjalta laadittiin suunnitelma automaation käytölle yritys X:ssä. Selvityksessä keskityttiin toimeksiantoyrityksen ja heidän asiakkaidensa tarpeisiin automaation suhteen. Lisäksi selvityksessä käytiin läpi automaatioprosessien rakentamista eri tavoitteiden, kuten asiakkaan ostopolun tukemisen sekä liidinhankinnan näkökulmasta.
Johtopäätöksissä käsiteltiin selvityksen tuloksia sisällönanalyysiä hyödyntäen. Selvityksen pohjalta luotiin suunnitelma markkinoinnin automaation käytölle ja suunnitelma toimii oppaana yritys X:lle markkinoinnin automaation käytöstä.
Opinnäytetyön tuloksia ja tehtyä suunnitelmaa hyödynnetään yritys X:n automaation kehittämisessä ja markkinoinnissa. Työn perusteella on tarkoitus kehittää yritys X:n ensi vuoden vuosisuunnitelmaa niin, että opinnäytetyön havainnot ja johtopäätökset tulevat konkreettisesti käyttöön.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimuskeinoa ja selvitys pohjautui teemahaastatteluihin, joista saadun asiakasymmärryksen pohjalta laadittiin suunnitelma automaation käytölle yritys X:ssä. Selvityksessä keskityttiin toimeksiantoyrityksen ja heidän asiakkaidensa tarpeisiin automaation suhteen. Lisäksi selvityksessä käytiin läpi automaatioprosessien rakentamista eri tavoitteiden, kuten asiakkaan ostopolun tukemisen sekä liidinhankinnan näkökulmasta.
Johtopäätöksissä käsiteltiin selvityksen tuloksia sisällönanalyysiä hyödyntäen. Selvityksen pohjalta luotiin suunnitelma markkinoinnin automaation käytölle ja suunnitelma toimii oppaana yritys X:lle markkinoinnin automaation käytöstä.
Opinnäytetyön tuloksia ja tehtyä suunnitelmaa hyödynnetään yritys X:n automaation kehittämisessä ja markkinoinnissa. Työn perusteella on tarkoitus kehittää yritys X:n ensi vuoden vuosisuunnitelmaa niin, että opinnäytetyön havainnot ja johtopäätökset tulevat konkreettisesti käyttöön.