Asiakastyytyväisyyden selvitys yritykselle X
Salminen, Tino (2023)
Salminen, Tino
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437499
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä yrityksen X kanssa, joka tarjoaa palveluita kiinteistöjen ilmanvaihdon huoltoon sekä kunnossapitoon. Aiheena oli tutkia asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen tämän hetkiseen palveluun sekä mahdollisiin tuotteisiin. Yrityksen ongelmana on ollut, ettei asiakkaiden tyytyväisyydestä ole ollut tarkkoja tietoja. On ollut vain oletuksia asioista, joita asiakkaat voisivat arvostaa tai mitkä voisivat vaatia kehittämistä.
Tyytyväisyyskyselyt on lähetetty sähköisesti 300 viimeiselle asiakkaalle, jotta heillä olisi tuoreessa muistissa yrityksen tarjoama palvelu ilmanvaihtoon liittyen. Vastauksia saatiin yhteensä 146 kappaletta, joten vastausprosentti oli noin 49 prosenttia eli hyvä. Kysely toteutettu anonyymisti, jolloin asiakkaat saivat kertoa rehellisesti, mitä mieltä he ovat yrityksen tämänhetkisestä toiminnasta.
Tutkimuksen perusteella suurin osa asiakkaista on ollut hyvin tyytyväisiä yrityksen palveluun. Asentajat sekä myyntihenkilöt saivat paljon kiitosta, ja varsinkin palvelualttiutta mittaavien kysymysten vastauksista yritys sai lähes täysiä pisteitä. Suurimmaksi kehitettäväksi osa-alueeksi vapaiden vastausten perusteella nousi laskutus. Laskuttamisessa yritys oli käyttänyt Santanderin ostorahoitusta, joka koettiin haastavaksi. Tulosten perusteella yrityksen kannattaa harkita helpompaan laskutustapaan vaihtamista tai laskun lähettämistä suoraan asiakkaalle.
Tyytyväisyyskyselyt on lähetetty sähköisesti 300 viimeiselle asiakkaalle, jotta heillä olisi tuoreessa muistissa yrityksen tarjoama palvelu ilmanvaihtoon liittyen. Vastauksia saatiin yhteensä 146 kappaletta, joten vastausprosentti oli noin 49 prosenttia eli hyvä. Kysely toteutettu anonyymisti, jolloin asiakkaat saivat kertoa rehellisesti, mitä mieltä he ovat yrityksen tämänhetkisestä toiminnasta.
Tutkimuksen perusteella suurin osa asiakkaista on ollut hyvin tyytyväisiä yrityksen palveluun. Asentajat sekä myyntihenkilöt saivat paljon kiitosta, ja varsinkin palvelualttiutta mittaavien kysymysten vastauksista yritys sai lähes täysiä pisteitä. Suurimmaksi kehitettäväksi osa-alueeksi vapaiden vastausten perusteella nousi laskutus. Laskuttamisessa yritys oli käyttänyt Santanderin ostorahoitusta, joka koettiin haastavaksi. Tulosten perusteella yrityksen kannattaa harkita helpompaan laskutustapaan vaihtamista tai laskun lähettämistä suoraan asiakkaalle.