Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Aluksen X polttoaineen kulutuksen seurannan kehittäminen

Lindström, Sami (2023)

Avaa tiedosto
Lindstrom_Sami.pdf (12.95Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Lindström, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437389
Tiivistelmä
Ympäristöheränneessä maailmassa laivojen polttoaineen kulutuksen suhteen on tulossa merkittäviä paineita ja aluksien energiatehokkuus on tulevaisuuden kantava teema. Suomessa operoidaan verrattain vanhalla kalustolla mikä tuo paineita myös siihen suuntaan, että jo olemassa olevaa vanhempaa merialuskalustoa tulee päivittää nykyajan tarpeita sekä lainsäädäntöä noudattamaan. Polttoaineen kulutuksen optimointia on myös tehtävä jo olemassa olevalle merialuskalustolle.
Opinnäytetyön teoreettista pohjaa on rakennettu etsimällä perustietoa opinnäytetyön laiteasennuksiin liittyvistä laitteista ja laitteiden käyttämistä mittaustekniikoista. Aluksen X automaatiojärjestelmään suunniteltiin merkittävä päivitys opinnäyteyön tiimoilta, mutta päivitystä ei tehty opinnäytetyön puitteissa. Suunnitelmat toimitettiin opinnäytetyön tilaajalle. Teoreettisessa viitekehyksessä muodostettiin alukselle X teoreettista polttoaineen kulutusta koneistojen tehojen sekä nopeuden avulla tietyllä liikennealueella.
Opinnäytetyön yhteydessä järjestettiin otantajakso, jolloin tarkasteltiin aluksen polttoaineen kulutuksen raportoidun ja kenttäraportoidun polttoaineen kulutuksen eroja sekä polttoaineen kulutuksen laadullisia muodostumia. Otantajaksoon kuuluu aluksen 55 operointipäivää mistä on vielä muodostettu tarkentaa otanta 44 operointipäivään. Uusien asennettujen mittalaitteiden ja niiden mittalaitteiden tuoman tietoisuuden avulla pystyttiin jakamaan aluksen apulaitteiden polttoaineen kulutuksia pienempiin osiin ja tätä on myös opinnäytetyön raportoinnissa tutkittu.
Opinnäytetyön otantajakson tulokset ovat kiistattomat tietyiltä osilta, mutta polttoaineen kulutuksen muodostumisen tarkka tarkastelu on haasteellinen ja kaikkia muuttujia ei pystytä eliminoimaan pois. Opinnäytetyö osoittaa puutteellisuuden opinnäytetyön aikana aluksella X käytössä olleella raportointijärjestelmältä ja otantajaksolta on poimittu muutama selkeä käyttäytymismalli polttoaineen kulutuksen suhteen. Energiankulutuksen tehostamiseen ei opinnäytetyön raportissa ole otettu kantaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste