Asiakastutkimus AML GYM -kuntosalille
Laajoki, Hanna-Katariina (2023)
Laajoki, Hanna-Katariina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437353
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä asiakastutkimus, joka tutki kuntosalin asiakkaiden asiakaskokemusta, asiakastyytyväisyyttä sekä asiakasuskollisuutta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kuntosali AML GYM OY.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia AML GYM -kuntosalin nykyisten asiakkaiden asiakaskokemukset ovat ja onko asiakkaat tyytyväisiä kuntosaliin sekä uskollisia yritykselle. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa ja aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluna.
Tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että lähtökohtaisesti AML GYM -kuntosalin asiakkaiden asiakaskokemukset olivat hyviä ja asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä kuntosaliin sekä uskollisia yritykselle. Tutkimustuloksista kuitenkin ilmeni kehitysehdotuksia, minkä perusteella AML GYM -kuntosalin toiminnassa on vielä parannettavaa, jotta asiakastyytyväisyyttä saadaan ylläpidettyä ja edistettyä. Asiakastutkimuksen perusteella suurimmat kehityskohteet AML GYM -kuntosalilla olivat tilat sekä siisteys.
Asiakastyytyväisyyden sekä asiakaskokemuksen kehittämisen tulisi olla jatkuvaa, jotta asiakkaat pysyisivät uskollisina yritykselle sekä valitsisivat myös jatkossa AML GYM -kuntosalin kilpailijoiden joukosta. Tähän saakka AML GYM -kuntosalilla on pidetty asiakastyytyväisyyttä ajan tasalla spontaanin palautteen avulla. Jatkoa ajatellen AML GYM voisi ottaa käyttöönsä vuosittain toistettavat asiakastyytyväisyystutkimukset, joiden avulla kuntosalin asiakastyytyväisyyttä saataisiin pidettyä ajankohtaisena kattavammin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia AML GYM -kuntosalin nykyisten asiakkaiden asiakaskokemukset ovat ja onko asiakkaat tyytyväisiä kuntosaliin sekä uskollisia yritykselle. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa ja aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluna.
Tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että lähtökohtaisesti AML GYM -kuntosalin asiakkaiden asiakaskokemukset olivat hyviä ja asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä kuntosaliin sekä uskollisia yritykselle. Tutkimustuloksista kuitenkin ilmeni kehitysehdotuksia, minkä perusteella AML GYM -kuntosalin toiminnassa on vielä parannettavaa, jotta asiakastyytyväisyyttä saadaan ylläpidettyä ja edistettyä. Asiakastutkimuksen perusteella suurimmat kehityskohteet AML GYM -kuntosalilla olivat tilat sekä siisteys.
Asiakastyytyväisyyden sekä asiakaskokemuksen kehittämisen tulisi olla jatkuvaa, jotta asiakkaat pysyisivät uskollisina yritykselle sekä valitsisivat myös jatkossa AML GYM -kuntosalin kilpailijoiden joukosta. Tähän saakka AML GYM -kuntosalilla on pidetty asiakastyytyväisyyttä ajan tasalla spontaanin palautteen avulla. Jatkoa ajatellen AML GYM voisi ottaa käyttöönsä vuosittain toistettavat asiakastyytyväisyystutkimukset, joiden avulla kuntosalin asiakastyytyväisyyttä saataisiin pidettyä ajankohtaisena kattavammin.