Urheilusponsoroinnin hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa
Blom, Milanda; Joutsia, Åsa (2023)
Blom, Milanda
Joutsia, Åsa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537554
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin urheilusponsoroinnin hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa. Sponsorointi on molempia osapuolia hyödyttävää yhteistyötä. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka urheilusponsorointi on hyödyllistä yrityksen markkinoinnissa ja luoda tietoisuutta sponsoroinnista. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa haastattelututkimus kahdelle eri asiantuntijalle. Tutkimuksen avulla selvitettiin eri näkökulmia urheilusponsoroinnista ja sen käytöstä yrityksen markkinointikeinona.
Opinnäytetyössä avattiin urheilusponsoroinnin merkitystä osana markkinointia ja miksi ja miten yritysten tulisi hyödyntää sitä. Opinnäytetyön tarkoitus on toimia ohjekirjana. Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennyttiin sponsorointiin käsitteenä ja käytiin läpi urheilusponsorointia sekä sen hyötyjä ja muotoja. Työn sisältö on koottu verkko- ja kirjalähteistä, sekä asiantuntijahaastatteluista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin tekemällä puolistrukturoitu haastattelututkimus ja haastattelukysymykset koostuivat teorian pohjalta. Haastatteluun osallistui kaksi eri toimialan yrityksen asiantuntevaa edustajaa. Haastattelut toteutettiin kevään ja syksyn 2023 aikana. Haastatteluissa haluttiin päästä syvemmälle ja kysyä erityisesti asioista, joista tietoa löytyi heikoimmin. Työn tulokset osoittivat, että urheilusponsorointi on äärimmäisen tehokas markkinoinnin keino, kun se toteutetaan hyvin ja suunnitelmallisesti käytettävissä olevien resurssien puitteissa.
Opinnäytetyössä avattiin urheilusponsoroinnin merkitystä osana markkinointia ja miksi ja miten yritysten tulisi hyödyntää sitä. Opinnäytetyön tarkoitus on toimia ohjekirjana. Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennyttiin sponsorointiin käsitteenä ja käytiin läpi urheilusponsorointia sekä sen hyötyjä ja muotoja. Työn sisältö on koottu verkko- ja kirjalähteistä, sekä asiantuntijahaastatteluista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin tekemällä puolistrukturoitu haastattelututkimus ja haastattelukysymykset koostuivat teorian pohjalta. Haastatteluun osallistui kaksi eri toimialan yrityksen asiantuntevaa edustajaa. Haastattelut toteutettiin kevään ja syksyn 2023 aikana. Haastatteluissa haluttiin päästä syvemmälle ja kysyä erityisesti asioista, joista tietoa löytyi heikoimmin. Työn tulokset osoittivat, että urheilusponsorointi on äärimmäisen tehokas markkinoinnin keino, kun se toteutetaan hyvin ja suunnitelmallisesti käytettävissä olevien resurssien puitteissa.