Tulevaisuuden työntekijät vastuullisuuden ajurina
Hämäläinen, Petra (2023)
Hämäläinen, Petra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437385
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kohdeyrityksen vastuullisuuden nykytila ja tulevien työntekijöiden odotukset vastuulliselta asianajotoimistolta. Tavoitteena on vauhdittaa kohdeyrityksen vastuullisuustyötä lisäämällä ymmärrystä tulevien työntekijöiden odotuksista ja lisäämällä sitä kautta organisaation sisäistä motivaatiota vastuullisuudelle. Kohdeyrityksenä tässä työssä on 150 henkeä työllistävä liikejuridiikkaan erikoistunut asianajotoimisto.
Tietoperustassa käydään läpi vastuullisuuden termit ja määritelmät, vastuullisuuden erilaiset vaiheet, sisäinen motivaatio, tulevaisuuden työntekijät sidosryhmänä sekä vastuullisuuden seurantaan, raportointiin ja viestintään liittyvät perusasiat. Näiden avulla muodostetaan teoreettinen viitekehys sille, miksi pk-yritysten tulee toimia vastuullisemmin, mitä tämänhetkinen lainsäädäntö vaatii. Lisäksi tietopohja osoittaa, miten sisäinen motivaatio johtaa kunnianhimoisempaan vastuullisuuden tasoon ja auttaa sitä kautta houkuttelemaan tulevaisuuden työntekijöitä.
Tutkimusmenetelmiksi tässä opinnäytetyössä valikoituivat bencmarking ja kvalitatiivinen kysely. Kohdeyrityksen vastuullisuuden nykytilaa tutkittiin vertailemalla sitä kohdeyrityksen kansainväliseen verkostoon sekä suomalaiseen vastuullisuuden edelläkävijäksi profiloituneeseen asianajotoimistoon. Tulevaisuuden työntekijöiden odotuksia selvitettiin kohdeyrityksen harjoittelijoilta kvalitatiivisella kyselyllä. Kyselyn tulokset analysoitiin teemoittelemalla.
Vertailun perusteella vaikuttaa siltä, että vertailun kohteena olleet organisaatiot ovat vastuullisuustyössään kohdeyritystä edellä. Kohdeyritys on pk-yrityksille tyypilliseen tapaan keskittynyt täyttämään lainsäädännön vaatiman tason sekä huolehtimaan asiakkaistaan ja työntekijöistään. Vertailun kohteena olleet organisaatiot ovat ottaneet vastuullisuuden osaksi strategiaansa ja pyrkivät kantamaan laajempaa vastuuta. Tulevaisuuden työntekijöille tehty kysely osoitti, että tärkeimpiä asioita vastuullisessa työnantajassa ovat työntekijöistä huolehtiminen, work-life balance, omaa arvomaailmaa vastaavat arvot ja hyvä maine.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esiin erityisesti yrityksen maineen merkitys tuleville työntekijöille sekä kohdeyrityksen huonoksi koettu maine opiskelijoiden keskuudessa. Vastuullisuuden ja maineen välillä on aiempien tutkimusten mukaan positiivinen yhteys, joten kunniahimoisemmalla vastuullisuustyöllä on mahdollisuus parantaa mainetta tulevaisuuden työntekijöiden keskuudessa. Kehittämisehdotuksena on tavoitteellinen ja suunnitelmallinen vastuullisuustyö, jonka myötä myös maine rakentuu pitkällä tähtäimellä entistä positiivisemmaksi ja vahvemmaksi eri sidosryhmien, myös tulevaisuuden työntekijöiden, keskuudessa.
Tietoperustassa käydään läpi vastuullisuuden termit ja määritelmät, vastuullisuuden erilaiset vaiheet, sisäinen motivaatio, tulevaisuuden työntekijät sidosryhmänä sekä vastuullisuuden seurantaan, raportointiin ja viestintään liittyvät perusasiat. Näiden avulla muodostetaan teoreettinen viitekehys sille, miksi pk-yritysten tulee toimia vastuullisemmin, mitä tämänhetkinen lainsäädäntö vaatii. Lisäksi tietopohja osoittaa, miten sisäinen motivaatio johtaa kunnianhimoisempaan vastuullisuuden tasoon ja auttaa sitä kautta houkuttelemaan tulevaisuuden työntekijöitä.
Tutkimusmenetelmiksi tässä opinnäytetyössä valikoituivat bencmarking ja kvalitatiivinen kysely. Kohdeyrityksen vastuullisuuden nykytilaa tutkittiin vertailemalla sitä kohdeyrityksen kansainväliseen verkostoon sekä suomalaiseen vastuullisuuden edelläkävijäksi profiloituneeseen asianajotoimistoon. Tulevaisuuden työntekijöiden odotuksia selvitettiin kohdeyrityksen harjoittelijoilta kvalitatiivisella kyselyllä. Kyselyn tulokset analysoitiin teemoittelemalla.
Vertailun perusteella vaikuttaa siltä, että vertailun kohteena olleet organisaatiot ovat vastuullisuustyössään kohdeyritystä edellä. Kohdeyritys on pk-yrityksille tyypilliseen tapaan keskittynyt täyttämään lainsäädännön vaatiman tason sekä huolehtimaan asiakkaistaan ja työntekijöistään. Vertailun kohteena olleet organisaatiot ovat ottaneet vastuullisuuden osaksi strategiaansa ja pyrkivät kantamaan laajempaa vastuuta. Tulevaisuuden työntekijöille tehty kysely osoitti, että tärkeimpiä asioita vastuullisessa työnantajassa ovat työntekijöistä huolehtiminen, work-life balance, omaa arvomaailmaa vastaavat arvot ja hyvä maine.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esiin erityisesti yrityksen maineen merkitys tuleville työntekijöille sekä kohdeyrityksen huonoksi koettu maine opiskelijoiden keskuudessa. Vastuullisuuden ja maineen välillä on aiempien tutkimusten mukaan positiivinen yhteys, joten kunniahimoisemmalla vastuullisuustyöllä on mahdollisuus parantaa mainetta tulevaisuuden työntekijöiden keskuudessa. Kehittämisehdotuksena on tavoitteellinen ja suunnitelmallinen vastuullisuustyö, jonka myötä myös maine rakentuu pitkällä tähtäimellä entistä positiivisemmaksi ja vahvemmaksi eri sidosryhmien, myös tulevaisuuden työntekijöiden, keskuudessa.