Tavaratalokaupan tulevaisuuden toimintaympäristö vuonna 2030
Salminen, Johanna (2023)
Salminen, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537676
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja tutkia vähittäiskaupan ja erityisesti tavaratalokaupan tulevaisuuden toimintaympäristöä vuonna 2030. Työn tavoitteena oli luoda skenaarioita, joita voidaan käyttää tulevaisuuskeskustelun avaajina ja pohjana analyyseille toimeksiantajan näkökulmasta. Työtä ohjasivat seuraavat tutkimuskysymykset; Millainen on tulevaisuuden kaupan toimintaympäristö? Entä millaisia haasteita tai mahdollisuuksia tulevaisuuden toimintaympäristö tuo yritykselle millaisia vahvuuksia tai heikkouksia toiminnasta pystytään tunnistamaan?
Työn viitekehys koostuu tavaratalokaupan toimintaympäristöä kuvaavista määritelmistä tavaratalokauppa, kuluttaja ja digitalisaatio, sekä ennakoinnin määritelmästä ja ennakointiprosessin teoriasta. Tavaratalokauppa on vähittäiskaupan alamääritelmä, jonka ominaisena piirteenä on laaja, kategorioittain ohjautuva valikoima. Kuluttaja on tärkein osa tavaratalokaupan toimintaympäristöä. Kulutuspäätöksiä ohjaavat tarpeet ja ärsykkeet, joita kuluttajan oma toimintaympäristö muokkaa. Digitalisaatio muodostaa uuden digitaalisen ulottuvuuden kerroksen myös tavaratalokaupan toimintaympäristöön ja haastaa olemassa olevia liiketoimintamalleja.
Työ toteutettiin ennakointiprosessina. Työssä hyödynnettiin erilaisia ennakoinnin menetelmiä kuten toimintaympäristön monitorointia, PESTEC- ja todennäköisyys-vaikuttavuus analyysia. Työn tuotoksena syntyi neljä skenaariokuvausta, jotka kuvasivat mahdollisia tulevaisuuden toimintaympäristöjä vuonna 2030. Skenaariokuvauksia käytettiin toimeksiantajayrityksen sisäisessä workshopissa tulevaisuuskeskustelun ja yritykselle tuotettujen analyysien pohjana. Työn tuloksena syntyneet skenaariot kuvaavat tulevaisuuden toimintaympäristöä eri näkökulmista ja auttoivat tulevaisuuskeskustelun avauksessa ja analyysien tuottamisessa.
Työn viitekehys koostuu tavaratalokaupan toimintaympäristöä kuvaavista määritelmistä tavaratalokauppa, kuluttaja ja digitalisaatio, sekä ennakoinnin määritelmästä ja ennakointiprosessin teoriasta. Tavaratalokauppa on vähittäiskaupan alamääritelmä, jonka ominaisena piirteenä on laaja, kategorioittain ohjautuva valikoima. Kuluttaja on tärkein osa tavaratalokaupan toimintaympäristöä. Kulutuspäätöksiä ohjaavat tarpeet ja ärsykkeet, joita kuluttajan oma toimintaympäristö muokkaa. Digitalisaatio muodostaa uuden digitaalisen ulottuvuuden kerroksen myös tavaratalokaupan toimintaympäristöön ja haastaa olemassa olevia liiketoimintamalleja.
Työ toteutettiin ennakointiprosessina. Työssä hyödynnettiin erilaisia ennakoinnin menetelmiä kuten toimintaympäristön monitorointia, PESTEC- ja todennäköisyys-vaikuttavuus analyysia. Työn tuotoksena syntyi neljä skenaariokuvausta, jotka kuvasivat mahdollisia tulevaisuuden toimintaympäristöjä vuonna 2030. Skenaariokuvauksia käytettiin toimeksiantajayrityksen sisäisessä workshopissa tulevaisuuskeskustelun ja yritykselle tuotettujen analyysien pohjana. Työn tuloksena syntyneet skenaariot kuvaavat tulevaisuuden toimintaympäristöä eri näkökulmista ja auttoivat tulevaisuuskeskustelun avauksessa ja analyysien tuottamisessa.