Huoltoneuvontapalvelun ja huoltokuvausten luominen ja kehitys
Oikarainen, Tani (2015)
Oikarainen, Tani
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437197
Tiivistelmä
Työssä luotiin huoltoneuvontapalvelu työn tilaajan internetsivustolle sekä kehitettiin palvelua kirjoittamalla autoja koskevia yleisiä huoltokuvauksia. Työn tilaajalla oli toiveena, että yrityksen internetsivustolle voitaisiin luoda palvelu, jonka avulla asiakkaan olisi helppo valita tai löytää hänen autoonsa sopivin huolto.
Työssä selvitettiin yleisimmät huoltotoimenpiteet ja autoissa ilmenevät viat. Tutkimuksen apuna käytettiin Googlen tarjoamaa Adwords KeywordPlanner-järjestelmää. Järjestelmän avulla saatiin selvitettyä ihmisten hakutottumuksia auton huolloista ja vikatiloista. Lisäksi hyödynnettiin myös katsastustilastoissa ilmeneviä yleisiä vikatiloja, joiden takia autot on hylätty. Huoltoja valittiin saadun tutkimuksen perusteella. Huoltokuvausten lisäksi työssä tehtiin tuotekehitystä. Tavoitteena oli suunnitella huoltoneuvontapalvelu, jonka tarkoituksena on auttaa käyttäjää löytämään sopiva huolto.
Hakutottumuksia koskevassa tutkimuksessa saatiin autohuoltoja ja vikatiloja koskevia hakumääriä, joiden pohjalta tehtiin Excel-taulukot. Excel-taulukoiden pohjalta voitiin valita huoltoja, jotka koettiin tärkeäksi selittää sivuston käyttäjälle. Huoltokuvaukset ja taulukot tulevat työn tilaajan käyttöön. Saatujen tietojen pohjalta voitiin kehittää huoltoneuvontapalvelusta useita vaihtoehtoja, joista työn tilaaja valitsi sopivimman. Työn tilaajan tavoitteena on toteuttaa huoltoneuvontapalvelu sivustolleen suunnitelmien pohjalta.
Työssä saatiin työn tilaajan internetsivustolle suuri määrä huoltokuvauksia yrityksen palvelua käyttävien asiakkaiden avuksi. Huoltokuvausten tarkoituksena on toimia oppaana autohuoltoja varten. Tuotekehityksessä saatiin suunniteltua huoltoneuvontajärjestelmä, joka on yksinkertainen, mutta toimiva. Kehitetty ratkaisu näyttää aluksi palvelunkäyttäjälle useita erilaisia autoa koskevia oireita, joista valitaan yksi. Valinnan jälkeen avautuvat mahdolliset syyt, joista käyttäjä valitsee hänen mielestään todennäköisimmän syyn auton oireisiin.
Työssä selvitettiin yleisimmät huoltotoimenpiteet ja autoissa ilmenevät viat. Tutkimuksen apuna käytettiin Googlen tarjoamaa Adwords KeywordPlanner-järjestelmää. Järjestelmän avulla saatiin selvitettyä ihmisten hakutottumuksia auton huolloista ja vikatiloista. Lisäksi hyödynnettiin myös katsastustilastoissa ilmeneviä yleisiä vikatiloja, joiden takia autot on hylätty. Huoltoja valittiin saadun tutkimuksen perusteella. Huoltokuvausten lisäksi työssä tehtiin tuotekehitystä. Tavoitteena oli suunnitella huoltoneuvontapalvelu, jonka tarkoituksena on auttaa käyttäjää löytämään sopiva huolto.
Hakutottumuksia koskevassa tutkimuksessa saatiin autohuoltoja ja vikatiloja koskevia hakumääriä, joiden pohjalta tehtiin Excel-taulukot. Excel-taulukoiden pohjalta voitiin valita huoltoja, jotka koettiin tärkeäksi selittää sivuston käyttäjälle. Huoltokuvaukset ja taulukot tulevat työn tilaajan käyttöön. Saatujen tietojen pohjalta voitiin kehittää huoltoneuvontapalvelusta useita vaihtoehtoja, joista työn tilaaja valitsi sopivimman. Työn tilaajan tavoitteena on toteuttaa huoltoneuvontapalvelu sivustolleen suunnitelmien pohjalta.
Työssä saatiin työn tilaajan internetsivustolle suuri määrä huoltokuvauksia yrityksen palvelua käyttävien asiakkaiden avuksi. Huoltokuvausten tarkoituksena on toimia oppaana autohuoltoja varten. Tuotekehityksessä saatiin suunniteltua huoltoneuvontajärjestelmä, joka on yksinkertainen, mutta toimiva. Kehitetty ratkaisu näyttää aluksi palvelunkäyttäjälle useita erilaisia autoa koskevia oireita, joista valitaan yksi. Valinnan jälkeen avautuvat mahdolliset syyt, joista käyttäjä valitsee hänen mielestään todennäköisimmän syyn auton oireisiin.