Oppilaitosyhteistyö Case : Oulun Kauppakamari
Koski, Susanna (2015)
Koski, Susanna
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437187
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli selvittää, voiko Oulun kauppakamari olla apuna Oulun ammattikorkeakoulun oppilaitosyhteistyössä Oulun alueen yritysten kanssa. Aihe oli hyvin ajankohtainen, sillä verkostoituminen ja yhteistyön tekeminen on lisääntymässä työelämässä. Tutkimuksen tarkoitus oli tuottaa tietoa sekä koululle että Oulun kauppakamarille mahdollisista verkostoitumismahdollisuuksista. Työssä selvitettiin lisäksi, voiko aiemmin kehitettyä verkkosivua hyödyntää myös Oulussa.
Työn teoriaosuus käsittelee verkostoitumista ja benchmarking - teoriaa. Teoria sisältää tietoa verkostoitumisesta, sen hyödyistä ja haasteista. Benchmarking - osuus sisältää perustietoa benchmarkingista ja esimerkkinä on Pohjois-Karjalan kauppakamarin oppilaitosyhteistyö. Tutkimus suoritettiin syksyn 2014 ja tammi-helmikuun 2015 aikana, laadullisena tutkimuksena kahdessa osassa. Ensin suoritettiin kysely Pohjois-Karjalan kauppakamarille, jonka jälkeen tehtiin ryhmähaastattelu, johon osallistuneista, kaksi oli kauppakamarin henkilökuntaa, yksi opettaja ja kaksi oppilasta.
Kysely Pohjois-Karjalan kauppakamarin kanssa osoitti, että heillä käytössä oleva oppilaitosyhteistyöverkkosovellus oli osoittautunut erinomaiseksi keinoksi opiskelijoille löytää yritykset, jotka tarvitsevat apua projekteihinsa. Ilmeni myös, että sivusto voi osoittautua haastavaksi ylläpitää, jos ylläpidolle ei kyetä antamaan kunnolla resursseja. Ryhmähaastattelu osoittautui hyväksi keinoksi saada tietoja usealta eri taholta samassa tilanteessa. Haastattelussa tuli ilmi osapuolien halukkuus kehittää yhteistyötä. Se avaisi myös mahdollisesti uusia keinoja yhdistää oppilaat ja yritykset. Haastattelu metodina toimi fokusryhmähaastattelu ja tiedonkeruu menetelmänä brainwriting.
Tutkimuksessa selvisi, että halukkuutta kehittämiseen ja yhteistyöhön oli, ja osa keinoista otettaisiin jo mahdollisesti kevään 2015 aikana käyttöön. Myös benchmarking - ajatusta voi hyödyntää Oulussa, jos kauppakamari kokee sen tarpeelliseksi. The aim of this thesis was to find out if Oulu Chamber of Commerce could assist Oulu University of Applied Sciences with its student co-operation with businesses in Oulu and surrounding areas. The topic was very current, as at the present networking and co-operation are increasingly an integral part of business. The aim of this study was to provide information concerning possible networking opportunities to both the school and Oulu Chamber of Commerce. In addition, the study aimed to discover if an existing application could also be utilized in Oulu.
The theoretical part of this study dealt with networking and benchmarking theories. This section included theoretical background on networking as well as its benefits and challenges. The benchmarking part of the theory includes some basic knowledge on the topic. Furthermore it included a case study using North Karelia Chamber of Commerce as an example. The study was carried out during autumn 2014 and January and February 2015 by conducting a survey via email for the North Karelia Chamber of Commerce and a group interview with two members of Oulu Chamber of Commerce, a teacher and two students. The teacher and students were from Oulu University of Applied Sciences.
The interview with North Karelian Chamber of Commerce demonstrated that the educational networking web application they use has proven to be an excellent tool for students in finding businesses in need of assistance with their projects. However, without proper resources, the website maintenance could prove challenging. The group interview proved to be a good way to gain information from several sources in the same situation. The interview indicated that both parties were willing to develop the existing co-operation and new ways to connect students with businesses. There was a possibility that some of these plans might be utilized during spring 2015. The benchmarking idea could also be utilized in Oulu if the Chamber of Commerce finds it necessary.
Työn teoriaosuus käsittelee verkostoitumista ja benchmarking - teoriaa. Teoria sisältää tietoa verkostoitumisesta, sen hyödyistä ja haasteista. Benchmarking - osuus sisältää perustietoa benchmarkingista ja esimerkkinä on Pohjois-Karjalan kauppakamarin oppilaitosyhteistyö. Tutkimus suoritettiin syksyn 2014 ja tammi-helmikuun 2015 aikana, laadullisena tutkimuksena kahdessa osassa. Ensin suoritettiin kysely Pohjois-Karjalan kauppakamarille, jonka jälkeen tehtiin ryhmähaastattelu, johon osallistuneista, kaksi oli kauppakamarin henkilökuntaa, yksi opettaja ja kaksi oppilasta.
Kysely Pohjois-Karjalan kauppakamarin kanssa osoitti, että heillä käytössä oleva oppilaitosyhteistyöverkkosovellus oli osoittautunut erinomaiseksi keinoksi opiskelijoille löytää yritykset, jotka tarvitsevat apua projekteihinsa. Ilmeni myös, että sivusto voi osoittautua haastavaksi ylläpitää, jos ylläpidolle ei kyetä antamaan kunnolla resursseja. Ryhmähaastattelu osoittautui hyväksi keinoksi saada tietoja usealta eri taholta samassa tilanteessa. Haastattelussa tuli ilmi osapuolien halukkuus kehittää yhteistyötä. Se avaisi myös mahdollisesti uusia keinoja yhdistää oppilaat ja yritykset. Haastattelu metodina toimi fokusryhmähaastattelu ja tiedonkeruu menetelmänä brainwriting.
Tutkimuksessa selvisi, että halukkuutta kehittämiseen ja yhteistyöhön oli, ja osa keinoista otettaisiin jo mahdollisesti kevään 2015 aikana käyttöön. Myös benchmarking - ajatusta voi hyödyntää Oulussa, jos kauppakamari kokee sen tarpeelliseksi.
The theoretical part of this study dealt with networking and benchmarking theories. This section included theoretical background on networking as well as its benefits and challenges. The benchmarking part of the theory includes some basic knowledge on the topic. Furthermore it included a case study using North Karelia Chamber of Commerce as an example. The study was carried out during autumn 2014 and January and February 2015 by conducting a survey via email for the North Karelia Chamber of Commerce and a group interview with two members of Oulu Chamber of Commerce, a teacher and two students. The teacher and students were from Oulu University of Applied Sciences.
The interview with North Karelian Chamber of Commerce demonstrated that the educational networking web application they use has proven to be an excellent tool for students in finding businesses in need of assistance with their projects. However, without proper resources, the website maintenance could prove challenging. The group interview proved to be a good way to gain information from several sources in the same situation. The interview indicated that both parties were willing to develop the existing co-operation and new ways to connect students with businesses. There was a possibility that some of these plans might be utilized during spring 2015. The benchmarking idea could also be utilized in Oulu if the Chamber of Commerce finds it necessary.