Sähköisen huoltokirjapalvelun ideointi ja käyttö osana korjaamopalveluita välittävän yrityksen toimintaa
Ojala, Aku (2015)
Ojala, Aku
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336869
Tiivistelmä
Työssä perehdyttiin ajoneuvovalmistajien omiin sähköisiin huoltokirjoihin ja riippumattomiin kuluttajille suunnattuihin sähköisiin huoltokirjapalveluihin. Tarkoituksena oli selvittää, miten toteuttaa sähköinen huoltokirjapalvelu asiakasyritykselle ja kannattaako sen perustaminen ylipäätään.
Työn suoritusmenetelminä käytettiin vertailevaa tutkimusta olemassa oleviin vastaaviin palveluihin ja kyselytutkimusta. Olemassa olevat riippumattomat huoltokirjapalvelut tarjosivat monia vaihtoehtoja autojen huoltotietojen tallentamiseksi sähköiseen muotoon, muun muassa kuittien skannausta. Kyselytutkimuksella haluttiin selvittää asiakasyrityksen palvelua käyttäneiltä autoilijoilta mielenkiintoa uutta palvelua ja sen ominaisuuksia kohtaan. Kyselytutkimuksen tuloksia käytettiin ideoitaessa huoltokirjapalvelun toimintaa integroiduksi osaksi asiakasyrityksen nykyistä toimintamallia.
Työn lopputuloksena tuotettiin ideoinnin ja sisällön tasolla vaihtoehtoja, joilla sähköinen huoltokirjapalvelu voidaan toteuttaa. Parhaaksi vaihtoehdoksi nähtiin palvelu, joka keräisi huoltotietoja siten, ettei sen toiminnasta aiheudu autoilijoille tai korjaamoille lisätöitä. Huoltokirjapalvelun sisällöksi tuotettiin huolto-ohjelma, jota asiakkaat voivat soveltaa pyytäessään asiakasyritykseltä tarjouksia huolloista. Lisäksi huolto-ohjelmaa voidaan käyttää, jos asiakkaita muistutetaan huoltojen tarpeista.
Työn suoritusmenetelminä käytettiin vertailevaa tutkimusta olemassa oleviin vastaaviin palveluihin ja kyselytutkimusta. Olemassa olevat riippumattomat huoltokirjapalvelut tarjosivat monia vaihtoehtoja autojen huoltotietojen tallentamiseksi sähköiseen muotoon, muun muassa kuittien skannausta. Kyselytutkimuksella haluttiin selvittää asiakasyrityksen palvelua käyttäneiltä autoilijoilta mielenkiintoa uutta palvelua ja sen ominaisuuksia kohtaan. Kyselytutkimuksen tuloksia käytettiin ideoitaessa huoltokirjapalvelun toimintaa integroiduksi osaksi asiakasyrityksen nykyistä toimintamallia.
Työn lopputuloksena tuotettiin ideoinnin ja sisällön tasolla vaihtoehtoja, joilla sähköinen huoltokirjapalvelu voidaan toteuttaa. Parhaaksi vaihtoehdoksi nähtiin palvelu, joka keräisi huoltotietoja siten, ettei sen toiminnasta aiheudu autoilijoille tai korjaamoille lisätöitä. Huoltokirjapalvelun sisällöksi tuotettiin huolto-ohjelma, jota asiakkaat voivat soveltaa pyytäessään asiakasyritykseltä tarjouksia huolloista. Lisäksi huolto-ohjelmaa voidaan käyttää, jos asiakkaita muistutetaan huoltojen tarpeista.