HCT-yhdistelmän mitoituksen ja ajodynamiikan tarkastelu
Kaijansaari, Martti (2015)
Kaijansaari, Martti
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336844
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä mitoitettiin HCT-yhdistelmä. Yhdistelmä mitoitettiin yhdessä Scania Suomi Oy:n ja NTM:n kanssa toimeksiantajan vaatimusten mukaan. Opinnäytetyössä perehdyttiin asetukseen 407/3013 ajoneuvojen käytöstä tiellä, raskaan kaluston mitoitukseen ja ajoneuvoyhdistelmän ajodynamiikan tutkimiseen. Työn tilaajana toimi Oulun Autokuljetus Oy.
Vuonna 2013 julkistettu asetus 407/2013 ajoneuvojen käytöstä tiellä mahdollisti ajoneuvoyhdistelmien aiempaa suuremmat kokonaismassat ja mahdollisuuden hakea poikkeuslupaa HCT-yhdistelmälle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia liikennöintireittejä ja määrittää yhdistelmälle haasteelliset nousut, liittymät ja kiertoliittymät sekä mitoittaa HCT-yhdistelmä ja tutkia mitoitetun yhdistelmän ajodynamiikkaa. Yhdistelmän mitoittaminen toteutettiin yhteistyössä Scanian ja NTM:n kanssa. Mitoittamisessa painotettiin turvallisuutta ja toimeksiantajan määrittämiä vaatimuksia. Ajodynamiikan tutkimus keskittyi mäennousukyvyn ja kääntyvyyden määrittämiseen ja yhdistelmän mäennousukyvyn ja kääntyvyyden vertailuun liikennöintireitillä haastaviksi todetuissa paikoissa.
Opinnäytetyön lopputuloksena suunniteltiin mitoitus ja mitoitettiin HCT-yhdistelmä sekä tehtiin liikennöintireittien tarkastelu ja reiteillä haastaviksi määritettyjen paikkojen tutkiminen yhdistelmän mäennousun ja kääntyvyyden kannalta. Mitoitus toteutettiin asetuksen 407/2013 ja toimeksiantajan vaatimusten mukaan. Kääntyvyyden ja mäennousukyvyn tarkastelussa yhdistelmä todettiin suorituskykyiseksi ja soveltuvaksi kaikille liikennöintireiteille. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään toimeksiantajan tekemässä poikkeuslupahakemuksessa.
Vuonna 2013 julkistettu asetus 407/2013 ajoneuvojen käytöstä tiellä mahdollisti ajoneuvoyhdistelmien aiempaa suuremmat kokonaismassat ja mahdollisuuden hakea poikkeuslupaa HCT-yhdistelmälle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia liikennöintireittejä ja määrittää yhdistelmälle haasteelliset nousut, liittymät ja kiertoliittymät sekä mitoittaa HCT-yhdistelmä ja tutkia mitoitetun yhdistelmän ajodynamiikkaa. Yhdistelmän mitoittaminen toteutettiin yhteistyössä Scanian ja NTM:n kanssa. Mitoittamisessa painotettiin turvallisuutta ja toimeksiantajan määrittämiä vaatimuksia. Ajodynamiikan tutkimus keskittyi mäennousukyvyn ja kääntyvyyden määrittämiseen ja yhdistelmän mäennousukyvyn ja kääntyvyyden vertailuun liikennöintireitillä haastaviksi todetuissa paikoissa.
Opinnäytetyön lopputuloksena suunniteltiin mitoitus ja mitoitettiin HCT-yhdistelmä sekä tehtiin liikennöintireittien tarkastelu ja reiteillä haastaviksi määritettyjen paikkojen tutkiminen yhdistelmän mäennousun ja kääntyvyyden kannalta. Mitoitus toteutettiin asetuksen 407/2013 ja toimeksiantajan vaatimusten mukaan. Kääntyvyyden ja mäennousukyvyn tarkastelussa yhdistelmä todettiin suorituskykyiseksi ja soveltuvaksi kaikille liikennöintireiteille. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään toimeksiantajan tekemässä poikkeuslupahakemuksessa.