Hankintojen kehittäminen : case: yritys X
Itänen, Jannika (2023)
Itänen, Jannika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537772
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli aloittaa työ toimeksiantajayrityksen yritys X:n olemassa olevan toimittajaverkoston tuotevalikoiman kartoittamiseksi laajemmin. Työn alussa kuvaillaan hankintatoimea ja sen kehittämistä yleisellä tasolla. Lisäksi työssä kerrotaan yritys X:stä yrityksenä, tuotevalikoiman sekä vastuullisuusteeman kautta ja yrityksen hankintatoimen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin käyttämällä määrällistä tutkimusmenetelmää. Valikoiduille toimittajille lähetetyn kyselyn avulla selvitettiin toimittajien tuotevalikoimaa ja sisältääkö se ympäristöystävällisiä tuotteita. Tarkoituksena oli löytää uusia vaihtoehtoisia toimittajia eri tuotteille saatavuuden turvaamiseksi.
Tutkimus todettiin hyödylliseksi, ja toimittajat ottivat sen hyvin vastaan. Yrityksen toimittajaverkosto on laaja, ja työ jatkuu yrityksessä opinnäytetyön jälkeen laajentuen muihin toimittajiin.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin käyttämällä määrällistä tutkimusmenetelmää. Valikoiduille toimittajille lähetetyn kyselyn avulla selvitettiin toimittajien tuotevalikoimaa ja sisältääkö se ympäristöystävällisiä tuotteita. Tarkoituksena oli löytää uusia vaihtoehtoisia toimittajia eri tuotteille saatavuuden turvaamiseksi.
Tutkimus todettiin hyödylliseksi, ja toimittajat ottivat sen hyvin vastaan. Yrityksen toimittajaverkosto on laaja, ja työ jatkuu yrityksessä opinnäytetyön jälkeen laajentuen muihin toimittajiin.