Toimittajalaadunhallinnan kehittäminen teknologiayrityksessä
Arola, Meri (2023)
Arola, Meri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838216
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli teknologiayrityksen tarve kehittää nykyisiä toimittajalaadunhallinnan prosesseja, joita käytetään saapuvan materiaalin laadunvarmistuksessa ja materiaalin toimittajien kehittämiseen. Kehitystyön avulla yritys voi vähentää turhia laatukustannuksia, lisätä henkilöstön hyvinvointia ja parantaa tuottavuutta.
Tavoitteena oli arvioida ja analysoida toimittajalaadun prosesseja, kartoittaa kehitystarpeita ja tehdä havaintoihin perustuvia kehitysehdotuksia. Työn tavoite saavutettiin rajaamalla aihe ja jakamalla se tutkimuskysymyksiin. Tutkimuskysymyksiin voitiin vastata analysoimalla nykytilatutkimuksen, reklamaatioiden esimerkkitapausten ja henkilöstön haastattelujen tuloksia.
Nykytilatutkimuksessa hyödynnettiin saatavilla olevia prosessikuvauksia ja yrityksessä työskentelyn aikana tehtyjä havaintoja. Esimerkkitapauksien analysoinnissa käytiin läpi kolmen avaintoimittajan reklamaationkäsittelyn historiaa. Haastattelujen avulla kartoitettiin henkilöstön kehitystarpeita ja kerättiin tietoa yrityksen osastojen välisen yhteystyön toimivuudesta. Henkilöstö osallistui haastatteluihin aktiivisesti ja avoimesti.
Työn tietoperustana käytettiin erilaisia laadunhallintaan, materiaalivirtoihin ja henkilöstön ja prosessin kehittämiseen perehtyviä kirjoja, julkaisuja ja standardeja. Opinnäytetyössä käsiteltävä teoria rajattiin tukemaan työn empiriaa.
Opinnäytetyön tuloksena oli useita kehitysehdotuksia, joilla yritys voi parantaa laadunhallinnan prosesseja ja sitä kautta tuottavuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Sen lisäksi tehtiin kehitysehdotuksia toimittajasuhteiden parantamiseen ja henkilöstön kehittämiseen.
Tavoitteena oli arvioida ja analysoida toimittajalaadun prosesseja, kartoittaa kehitystarpeita ja tehdä havaintoihin perustuvia kehitysehdotuksia. Työn tavoite saavutettiin rajaamalla aihe ja jakamalla se tutkimuskysymyksiin. Tutkimuskysymyksiin voitiin vastata analysoimalla nykytilatutkimuksen, reklamaatioiden esimerkkitapausten ja henkilöstön haastattelujen tuloksia.
Nykytilatutkimuksessa hyödynnettiin saatavilla olevia prosessikuvauksia ja yrityksessä työskentelyn aikana tehtyjä havaintoja. Esimerkkitapauksien analysoinnissa käytiin läpi kolmen avaintoimittajan reklamaationkäsittelyn historiaa. Haastattelujen avulla kartoitettiin henkilöstön kehitystarpeita ja kerättiin tietoa yrityksen osastojen välisen yhteystyön toimivuudesta. Henkilöstö osallistui haastatteluihin aktiivisesti ja avoimesti.
Työn tietoperustana käytettiin erilaisia laadunhallintaan, materiaalivirtoihin ja henkilöstön ja prosessin kehittämiseen perehtyviä kirjoja, julkaisuja ja standardeja. Opinnäytetyössä käsiteltävä teoria rajattiin tukemaan työn empiriaa.
Opinnäytetyön tuloksena oli useita kehitysehdotuksia, joilla yritys voi parantaa laadunhallinnan prosesseja ja sitä kautta tuottavuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Sen lisäksi tehtiin kehitysehdotuksia toimittajasuhteiden parantamiseen ja henkilöstön kehittämiseen.