Kuorma-autotalon sisäisen viestinnän kehittäminen
Vahteri, Tuukka (2023)
Vahteri, Tuukka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838218
Tiivistelmä
Työn taustalla oli Lean-johtamisjärjestelmän käyttöönotto kuorma-autotalossa ja siihen liittyvien palaverikäytäntöjen tehostaminen visuaalisilla menetelmillä sekä yrityksen sisäisen viestinnän kokonaisvaltainen kehittäminen. Työn tilaajana on Wetteri Power Oy.
Työssä on esitelty Lean-johtamismallia, sen keskeisiä periaatteita ja menetelmiä. Sisältäen sen taustalla vaikuttavan filosofian ja onnistuneeseen käyttöönottoon vaikuttavat tekijät. Toisena näkökulmana esitellään viestinnän perusteita ja tapoja muuntaa tietoa visuaaliseen muotoon. Tiedonvälityksen osana esitellään myös tuloksellisen tiedon esitystapoja ja valintaperusteita. Viestinnän ja visualisoinnin lähtökohtana on ihmisen luontaisen kyvyn hyödyntäminen käsitellä, ymmärtää ja oppia tietoa. Työssä on selvitetty luontaisen havainnoinnin toimintaa ja onnistuneeseen tiedonvälitykseen sekä muistamiseen vaikuttavia tekijöitä. Tietoperustana työssä ovat Lean, viestinnän perusteet, kuvallinen viestintä ja tulosten mittausmenetelmät. Tutkimusmenetelmänä toimii konstruktiivinen tutkimus kyselyn ja haastatteluiden avulla. Työssä sisäistä viestintää on tutkittu yrityksen laajuisen kyselyn ja ryhmähaastatteluiden avulla.
Tutkimuksen tuloksena on saatu esille yrityksen näkökulmasta suurimpia tiedonkulun haasteita sekä toimintaa ja liiketaloudellisia tavoitteita tukevaa tietoa. Tulosten perusteella nämä voidaan jakaa kolmeen ryhmään: tulokselliseen, tekniseen ja toiminnalliseen tietoon. Tutkimuksen avulla on myös selvitetty visuaalisen johtamisen soveltamistapoja kuorma-autotalon toimintaan sekä tehokkainta tapaa esittää ja välittää tietoa. Visuaalisuus ei rajoitu ainoastaan esitettävään tietoon, vaan on myös osa kaikkea standardointia ja järjestyksen luontia. Tutkimus on hyödynnettävissä työkaluna sisäisen viestinnän kehittämisessä, visuaalisten tiimitaulujen suunnittelussa ja Lean-johtamismallin käyttöönotossa myös kohdeorganisaation ulkopuolella.
Johtopäätöksenä esitetään tutkitun tiedon kolmijakoa räätälöitynä osaksi jokaisen ryhmän tiimipalavereita. Tiimipalavereissa esitettävää tietoa kerrataan ja jaetaan myös vaihtoehtoisia viestintäkanavia käyttäen muistamisen tehostamiseksi. Esitettävää tietoa tehostetaan mahdollisimman paljon visualisoinnin avulla. Yhteenvetona kaikkien työssä käsiteltävien menetelmien hyödyntämisestä esitellään kaksi uutta keskeisen prosessin kuvaavaa taulua: työmääräyskierto ja uuden auton toimitusketju. Näiden avulla voidaan visuaalisen tilannekuvan avulla luoda avoin, synkroninen tiedonjakoketju, joka mahdollistaa poikkeamien havaitsemisen heti, yhdellä silmäyksellä.
Työssä on esitelty Lean-johtamismallia, sen keskeisiä periaatteita ja menetelmiä. Sisältäen sen taustalla vaikuttavan filosofian ja onnistuneeseen käyttöönottoon vaikuttavat tekijät. Toisena näkökulmana esitellään viestinnän perusteita ja tapoja muuntaa tietoa visuaaliseen muotoon. Tiedonvälityksen osana esitellään myös tuloksellisen tiedon esitystapoja ja valintaperusteita. Viestinnän ja visualisoinnin lähtökohtana on ihmisen luontaisen kyvyn hyödyntäminen käsitellä, ymmärtää ja oppia tietoa. Työssä on selvitetty luontaisen havainnoinnin toimintaa ja onnistuneeseen tiedonvälitykseen sekä muistamiseen vaikuttavia tekijöitä. Tietoperustana työssä ovat Lean, viestinnän perusteet, kuvallinen viestintä ja tulosten mittausmenetelmät. Tutkimusmenetelmänä toimii konstruktiivinen tutkimus kyselyn ja haastatteluiden avulla. Työssä sisäistä viestintää on tutkittu yrityksen laajuisen kyselyn ja ryhmähaastatteluiden avulla.
Tutkimuksen tuloksena on saatu esille yrityksen näkökulmasta suurimpia tiedonkulun haasteita sekä toimintaa ja liiketaloudellisia tavoitteita tukevaa tietoa. Tulosten perusteella nämä voidaan jakaa kolmeen ryhmään: tulokselliseen, tekniseen ja toiminnalliseen tietoon. Tutkimuksen avulla on myös selvitetty visuaalisen johtamisen soveltamistapoja kuorma-autotalon toimintaan sekä tehokkainta tapaa esittää ja välittää tietoa. Visuaalisuus ei rajoitu ainoastaan esitettävään tietoon, vaan on myös osa kaikkea standardointia ja järjestyksen luontia. Tutkimus on hyödynnettävissä työkaluna sisäisen viestinnän kehittämisessä, visuaalisten tiimitaulujen suunnittelussa ja Lean-johtamismallin käyttöönotossa myös kohdeorganisaation ulkopuolella.
Johtopäätöksenä esitetään tutkitun tiedon kolmijakoa räätälöitynä osaksi jokaisen ryhmän tiimipalavereita. Tiimipalavereissa esitettävää tietoa kerrataan ja jaetaan myös vaihtoehtoisia viestintäkanavia käyttäen muistamisen tehostamiseksi. Esitettävää tietoa tehostetaan mahdollisimman paljon visualisoinnin avulla. Yhteenvetona kaikkien työssä käsiteltävien menetelmien hyödyntämisestä esitellään kaksi uutta keskeisen prosessin kuvaavaa taulua: työmääräyskierto ja uuden auton toimitusketju. Näiden avulla voidaan visuaalisen tilannekuvan avulla luoda avoin, synkroninen tiedonjakoketju, joka mahdollistaa poikkeamien havaitsemisen heti, yhdellä silmäyksellä.