Mielenterveyden tukeminen tietotyössä : esihenkilön näkökulma työturvallisuuden johtamiseen
Salmi, Katja (2023)
Salmi, Katja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838210
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana olivat omat esihenkilön roolissa tekemäni havainnot asiantuntijatyön työturvallisuushaasteista. Olen työskennellyt itse turvallisuusasiantuntijana ja nykyään toimin asiantuntijoiden lähiesihenkilönä. Havaintojeni mukaan asiantuntijatyön keskeiset työturvallisuusriskit liittyvät enemmän mielenterveysriskeihin kuin tapaturma- ja onnettomuusriskeihin, joita organisaatioissa osataan usein varsin hyvin arvioida. Tavoitteeni oli selvittää, miten voisin kehittää omaa johtamistapaani paremmin mielenterveyttä tukevaan suuntaan ja millaisia mielenterveyden johtamisen työkaluja voisimme myös käyttöönottaa laajemmin koko työnantajani organisaatiossa.
Valitsin työhön autoetnografisen lähestymistavan, sillä se sopi mielestäni hyvin tilanteeseen, jossa tavoitteena oli kehittää ja arvioida omaa osaamistani esihenkilönä. Lisäksi olin kiinnostunut arvioimaan sitä, millaiset realistiset resurssit esihenkilön päivittäistyössä on tehdä kehitystyötä ja käyttöönottaa uusia työkaluja johtamisen tueksi. Olin jo aiemmin tutustunut pintapuolisesti Työterveyslaitoksen käynnissä olevaan Mielenterveyden työkalupakki -kehityshankkeeseen, jonka tarkoituksena on lisätä tietoutta mielenterveyden johtamiseen työpaikoille. Mielenterveyden työkalupakki on kattava kokoelma keinoja ja menetelmiä työturvallisuuden johtamisen tueksi, joten päätin tutustua mielenterveyden johtamiseen siihen tukeutuen.
Opinnäytetyön tekemiseen valikoitunut ajanjakso syksyllä 2023 osoittautui haastavaksi, sillä yksikkööni kohdistui poikkeuksellisen paljon muutoksia sekä resurssipulaa. Näin ollen asetettuihin kehitystavoitteisiin ei vielä päästy kovinkaan konkreettisella tasolla ja mielenterveyden johtamiseen tähtäävien menetelmien jalkauttaminen vaihtui osin muutosjohtamisen teemoihin.
Opinnäytetyön tuloksena kehitin kuitenkin omaa ymmärrystäni mielenterveyden johtamisen kokonaisuudesta, jonka kautta sain myös uusia valmiuksia tutkittujen keinojen ja menetelmien käyttöönottoon organisaatiossamme. Koska johtamani yksikkö tuottaa henkilöstön kehittämiseen tähtääviä koulutuspalveluita organisaatiollemme, tulevaisuuden jatkokehityskohteena on tuoda mielenterveyden teemoja vaiheittain myös osaksi sisäistä koulutustuotantoamme.
Valitsin työhön autoetnografisen lähestymistavan, sillä se sopi mielestäni hyvin tilanteeseen, jossa tavoitteena oli kehittää ja arvioida omaa osaamistani esihenkilönä. Lisäksi olin kiinnostunut arvioimaan sitä, millaiset realistiset resurssit esihenkilön päivittäistyössä on tehdä kehitystyötä ja käyttöönottaa uusia työkaluja johtamisen tueksi. Olin jo aiemmin tutustunut pintapuolisesti Työterveyslaitoksen käynnissä olevaan Mielenterveyden työkalupakki -kehityshankkeeseen, jonka tarkoituksena on lisätä tietoutta mielenterveyden johtamiseen työpaikoille. Mielenterveyden työkalupakki on kattava kokoelma keinoja ja menetelmiä työturvallisuuden johtamisen tueksi, joten päätin tutustua mielenterveyden johtamiseen siihen tukeutuen.
Opinnäytetyön tekemiseen valikoitunut ajanjakso syksyllä 2023 osoittautui haastavaksi, sillä yksikkööni kohdistui poikkeuksellisen paljon muutoksia sekä resurssipulaa. Näin ollen asetettuihin kehitystavoitteisiin ei vielä päästy kovinkaan konkreettisella tasolla ja mielenterveyden johtamiseen tähtäävien menetelmien jalkauttaminen vaihtui osin muutosjohtamisen teemoihin.
Opinnäytetyön tuloksena kehitin kuitenkin omaa ymmärrystäni mielenterveyden johtamisen kokonaisuudesta, jonka kautta sain myös uusia valmiuksia tutkittujen keinojen ja menetelmien käyttöönottoon organisaatiossamme. Koska johtamani yksikkö tuottaa henkilöstön kehittämiseen tähtääviä koulutuspalveluita organisaatiollemme, tulevaisuuden jatkokehityskohteena on tuoda mielenterveyden teemoja vaiheittain myös osaksi sisäistä koulutustuotantoamme.