Vaihtoautoprosessin kehittäminen
Heikkinen, Anssi (2023)
Heikkinen, Anssi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637890
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Oulun Juhan Auton vaihtoautoprosessin kehittäminen. Opinnäytetyö on osa Oulun ammattikorkeakoulun Konetekniikan koulutusohjelmaa suuntautumisvaihtoehtona auto- ja työkonetekniikka. Opinnäytetyössä pyrittiin selkeyttämään vaihtoautoprosessia ja saada prosessiaika lyhennettyä. Vaihtoautojen rooli on kasvanut autokaupan alalla uusien autojen toi-mitusvaikeuksien ja korkokulujen vuoksi.
Vaihtoautoprosessin kehittämisessä käytettiin Lean-filosofian periaatteita, tehdasfysiikan sovelluksia ja puollonkaulateoriaa. Vaihtoautoprosessista selvitettiin pullonkaula ja miten vaihtelu vaikuttaa prosessin läpimenoon. Prosessin toimintaa seurattiin seurantajaksoilla, joilla prosessin kulusta saatiin selkeämpi kuva.
Vaihtoautoprosessin kulkua selkeyttämään ja sen mittaamiseen kehitettiin seurantatyökalu. Seurantatyökalun avulla prosessin työvaiheiden työhön käytettävä aika pystyttiin mittaamaan. Seurantataulukkoon jokainen prosessivaihe merkitsee työn aloitus- ja lopetusajan. Seurantatyökalu mahdollistaa vaihtoauton seuraamisen prosessissa ja kertoo, mitä autolle on tehty ja vielä tekemättä.
Vaihtoautoprosessin todettiin olevan kaukana tavoitteesta. Prosessista läpimenosta ja jaksoajas-ta laadittiin virtauskuvaajat, joita verrattiin esimerkkeihin. Näin prosessi todistettiin olevan fat, joka on vastakohta sujuvalle prosessille.
Prosessiaikaa on kuitenkin mahdollista lyhentää. Pullonkaulaa voi kehittää, SPC-kortin avulla löytyviin erityissyihin täytyy puuttua ja seurantatyökalun avulla prosessista voidaan poistaa hukkaa.
Vaihtoautoprosessin kehittämisessä käytettiin Lean-filosofian periaatteita, tehdasfysiikan sovelluksia ja puollonkaulateoriaa. Vaihtoautoprosessista selvitettiin pullonkaula ja miten vaihtelu vaikuttaa prosessin läpimenoon. Prosessin toimintaa seurattiin seurantajaksoilla, joilla prosessin kulusta saatiin selkeämpi kuva.
Vaihtoautoprosessin kulkua selkeyttämään ja sen mittaamiseen kehitettiin seurantatyökalu. Seurantatyökalun avulla prosessin työvaiheiden työhön käytettävä aika pystyttiin mittaamaan. Seurantataulukkoon jokainen prosessivaihe merkitsee työn aloitus- ja lopetusajan. Seurantatyökalu mahdollistaa vaihtoauton seuraamisen prosessissa ja kertoo, mitä autolle on tehty ja vielä tekemättä.
Vaihtoautoprosessin todettiin olevan kaukana tavoitteesta. Prosessista läpimenosta ja jaksoajas-ta laadittiin virtauskuvaajat, joita verrattiin esimerkkeihin. Näin prosessi todistettiin olevan fat, joka on vastakohta sujuvalle prosessille.
Prosessiaikaa on kuitenkin mahdollista lyhentää. Pullonkaulaa voi kehittää, SPC-kortin avulla löytyviin erityissyihin täytyy puuttua ja seurantatyökalun avulla prosessista voidaan poistaa hukkaa.