Osaamiskartta OYS:n leikkausosastolle meneville harjoittelijoille
Lappalainen, Mira; Jokinen, Janina (2023)
Lappalainen, Mira
Jokinen, Janina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938495
Tiivistelmä
Sairaanhoitajaopinnot kestävät keskimäärin noin 3,5 vuotta. Sairaanhoitajaopiskelijat käyvät koulutuksen aikana useita käytännön harjoitteluita ja kliinisen vaiheen harjoittelu on yksi ensimmäisistä työharjoitteluista. Kyseinen harjoittelu kestää vain 4 viikkoa, ja se voidaan suorittaa erilaisissa paikoissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kliinisen vaiheen opiskelijoille osaamiskartat Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) leikkausosastoille. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä OYS:n ja Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Osaamiskarttojen tavoitteena oli tukea, helpottaa ja selkeyttää opiskelijoita. Osaamiskarttojen avulla opiskelijat siis saivat rajattua ja selkeytettyä omia oppimistavoitteitaan kyseiselle harjoittelulle. Osaamiskartta selkeyttää myös, mitkä asiat ovat kliinisen vaiheen opiskelijoille oppimisen kannalta tärkeimpiä.
Toteutimme opinnäytetyön toiminnallisena opinnäytetyönä ja loimme opiskelijoille ennen harjoittelua jaettavat A4-kokoiset osaamiskartat. Osaamiskarttoja on kaksi, toisessa keskitytään leikkaushoitotyöhön (leikkaussairaanhoitajan työtehtävät) ja toisessa anestesiahoitotyöhön (anestesiahoitajan työtehtävät). Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta raportista ja toiminnallisesta osuudesta. Osaamiskarttojen sisältö muokattiin OYS:n opetuskoordinaattorin, opiskelijavastaavien ja ohjaavien opettajien avulla. Osaamiskarttojen tavoitteet perustuvat kliinisen vaiheen harjoittelun tavoitteisiin.
Osaamiskartat koekäytettiin yhdellä opiskelijaryhmällä, jonka jälkeen heiltä kerättiin palautetta Webropol-kyselyn avulla. Kyselyn avulla arvioitiin osaamiskartan hyödyllisyyttä, opettavaisuutta ja selkeyttä. Tulosten mukaan osaamiskartasta tykättiin ja sitä pidettiin hyödyllisenä. Kehitysehdotuksena on kääntää osaamiskartat englannin kieliseksi, jotta myös kansainväliset opiskelijat hyötyisivät osaamiskartoista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kliinisen vaiheen opiskelijoille osaamiskartat Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) leikkausosastoille. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä OYS:n ja Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Osaamiskarttojen tavoitteena oli tukea, helpottaa ja selkeyttää opiskelijoita. Osaamiskarttojen avulla opiskelijat siis saivat rajattua ja selkeytettyä omia oppimistavoitteitaan kyseiselle harjoittelulle. Osaamiskartta selkeyttää myös, mitkä asiat ovat kliinisen vaiheen opiskelijoille oppimisen kannalta tärkeimpiä.
Toteutimme opinnäytetyön toiminnallisena opinnäytetyönä ja loimme opiskelijoille ennen harjoittelua jaettavat A4-kokoiset osaamiskartat. Osaamiskarttoja on kaksi, toisessa keskitytään leikkaushoitotyöhön (leikkaussairaanhoitajan työtehtävät) ja toisessa anestesiahoitotyöhön (anestesiahoitajan työtehtävät). Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta raportista ja toiminnallisesta osuudesta. Osaamiskarttojen sisältö muokattiin OYS:n opetuskoordinaattorin, opiskelijavastaavien ja ohjaavien opettajien avulla. Osaamiskarttojen tavoitteet perustuvat kliinisen vaiheen harjoittelun tavoitteisiin.
Osaamiskartat koekäytettiin yhdellä opiskelijaryhmällä, jonka jälkeen heiltä kerättiin palautetta Webropol-kyselyn avulla. Kyselyn avulla arvioitiin osaamiskartan hyödyllisyyttä, opettavaisuutta ja selkeyttä. Tulosten mukaan osaamiskartasta tykättiin ja sitä pidettiin hyödyllisenä. Kehitysehdotuksena on kääntää osaamiskartat englannin kieliseksi, jotta myös kansainväliset opiskelijat hyötyisivät osaamiskartoista.