Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Monikielisen ohjaajan työnkuva

Mohamed, Fartun (2023)

 
Avaa tiedosto
Mohamed_Fartun.pdf (1.270Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Mohamed, Fartun
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038597
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua monikielisen ohjaajan malliin. Lisäksi työn tavoitteena on tuottaa tietoa työelämälähtöisistä monikielisen ohjaajan tehtävistä, tarkastella osaamistani ja kehittää sitä. Monikielisen ohjaajan työnkuvan avaaminen on erittäin tärkeä aihe. Työnkuvaa ei ole juurikaan tutkittu eikä siitä ole kirjallisuutta. Monikielisiä ohjaajia tulee olemaan koko ajan lisää kasvavan maahanmuuttajataustaisen oppilasaineksen myötä ja on tärkeä avata, mitä työ pitää sisällään. Työhön kuuluu ulkomaalaistentaustaisten oppijoiden ja huoltajien kotoutumista kasvatus- ja koulutusjärjestelmästä käsin, tukea koulun ja kodin yhteistyötä, vahvistaa ulkomaalaistaustaisten oppijoiden osallisuutta sekä kehittää henkilökunnan kieli- ja kulttuuritietoisuuden osaamista. Työelämäkumppanina toimii Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, joka huolehtii lasten ja nuorten oppimisesta varhaiskasvatuksesta ammatilliseen koulutukseen.

Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena. Päiväkirjassa kuvataan kymmenen viikon ajan päivittäistä päiväkirjaraporttia, jossa viikon alussa valitaan teema, suunnitellaan ja toteutetaan työtehtävien parissa. Viikon pääteeksi analysoidaan viikonteemaa tietoperustaa ja teoriaa hyödyntäen. Tieto-perusta koostuu eri lähteistä, jotka käsittelevät valittujen viikkoteemojen asioita. Kehittämiskohteiksi opinnäytetyöntekijälle ilmeni työn priorisointi. Viikkojen käsitellyt teemat ovat: palvelujärjestelmän tuntemus, oppimisvaikeudet, osallisuuden vahvistaminen, yhteistyö, ajanhallinta itse ohjautuvuus, kotoutuminen, vuorovaikutustaidot, koulujärjestelmä, ei kiusaamista ei väkivaltaa ja koulumenestys.

Päiväkirjaopinnäytetyön ansiosta toimeksiantajalle syntyi selkeä kuva siitä, miten onnistunut kotout-taminen vaatii yhdistelmän tekijöitä, esimerkiksi pääsyä koulutukseen ja työllistymismahdollisuuksiin, sosiaalisia tukiverkostoja ja kotoutumista edistäviä palveluita kuten monikielisen ohjaajan palvelut. Mallin avulla kulttuuritietoisuus toteutuu myös työpaikoilla työntekijöiden keskuudessa.

Asiasanat: kotoutuminen, kulttuurisensitiivisyys, koulujärjestelmä, osallisuuden vahvistaminen
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste