Monikielisen ohjaajan työnkuva
Mohamed, Fartun (2023)
Mohamed, Fartun
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038672
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua monikielisen ohjaajan malliin. Lisäksi työn tavoitteena on tuottaa tietoa työelämälähtöisistä monikielisen ohjaajan tehtävistä, tarkastella osaamistani ja kehittää sitä. Monikielisen ohjaajan työnkuvan avaaminen on erittäin tärkeä aihe. Työnkuvaa ei ole juurikaan tutkittu eikä siitä ole kirjallisuutta. Monikielisiä ohjaajia tulee olemaan koko ajan lisää kasvavan maahanmuuttajataustaisen oppilasaineksen myötä ja on tärkeä avata, mitä työ pitää sisällään. Työhön kuuluu ulkomaalaistaustaisten oppijoiden ja huoltajien kotoutumista kasvatus- ja koulutusjärjestelmästä käsin, tukea koulun ja kodin yhteistyötä, vahvistaa ulkomaalaistaustaisten oppijoiden osallisuutta sekä kehittää henkilökunnan kieli- ja kulttuuritietoisuuden osaamista. Työelämäkumppanina toimii Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, joka huolehtii lasten ja nuorten oppimisesta varhaiskasvatuksesta ammatilliseen koulutukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena. Päiväkirjassa kuvataan kymmenen viikon ajan päivittäistä päiväkirjaraporttia, jossa viikon alussa valitaan teema, suunnitellaan ja toteutetaan työtehtävien parissa. Viikon pääteeksi analysoidaan viikonteemaa tietoperustaa ja teoriaa hyödyntäen. Tietoperusta koostuu eri lähteistä, jotka käsittelevät valittujen viikkoteemojen asioita. Kehittämiskohteiksi opinnäytetyöntekijälle ilmeni työn priorisointi. Viikkojen käsitellyt teemat ovat: palvelujärjestelmän tuntemus, oppimisvaikeudet, osallisuuden vahvistaminen, yhteistyö, ajanhallinta itseohjautuvuus, kotoutuminen, vuorovaikutustaidot, koulujärjestelmä, ei kiusaamista ei väkivaltaa ja koulumenestys.
Päiväkirjaopinnäytetyön ansiosta toimeksiantajalle syntyi selkeä kuva siitä, miten onnistunut kotouttaminen vaatii yhdistelmän tekijöitä, esimerkiksi pääsyä koulutukseen ja työllistymismahdollisuuksiin, sosiaalisia tukiverkostoja ja kotoutumista edistäviä palveluita kuten monikielisen ohjaajan palvelut. Mallin avulla kulttuuritietoisuus toteutuu myös työpaikoilla työntekijöiden keskuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena. Päiväkirjassa kuvataan kymmenen viikon ajan päivittäistä päiväkirjaraporttia, jossa viikon alussa valitaan teema, suunnitellaan ja toteutetaan työtehtävien parissa. Viikon pääteeksi analysoidaan viikonteemaa tietoperustaa ja teoriaa hyödyntäen. Tietoperusta koostuu eri lähteistä, jotka käsittelevät valittujen viikkoteemojen asioita. Kehittämiskohteiksi opinnäytetyöntekijälle ilmeni työn priorisointi. Viikkojen käsitellyt teemat ovat: palvelujärjestelmän tuntemus, oppimisvaikeudet, osallisuuden vahvistaminen, yhteistyö, ajanhallinta itseohjautuvuus, kotoutuminen, vuorovaikutustaidot, koulujärjestelmä, ei kiusaamista ei väkivaltaa ja koulumenestys.
Päiväkirjaopinnäytetyön ansiosta toimeksiantajalle syntyi selkeä kuva siitä, miten onnistunut kotouttaminen vaatii yhdistelmän tekijöitä, esimerkiksi pääsyä koulutukseen ja työllistymismahdollisuuksiin, sosiaalisia tukiverkostoja ja kotoutumista edistäviä palveluita kuten monikielisen ohjaajan palvelut. Mallin avulla kulttuuritietoisuus toteutuu myös työpaikoilla työntekijöiden keskuudessa.