Monimuoto-opiskelu – haaste ja mahdollisuus
Laak-Alén, Laura (2023)
Laak-Alén, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138928
Tiivistelmä
Monimuoto-opintojen tarjonta on viimeisten vuosien aikana entisestään kasvanut. Se tekee opiskelun mahdolliseksi eri elämäntilanteissa. Käytännön toteutukset vaihtelevat oppilaitoksittain ja koulutuksittain. Opiskelijan vastuu ja rooli opintojen etenemisestä on suuri, ja pääpaino toteutuksesta on verkossa ja työpaikalla tapahtuvalla oppimisella. Tästä huolimatta opiskelija ei saa tuntea jäävänsä yksin. Mitä asioita meidän tulee ottaa huomioon, jotta saisimme opinnoista parhaan mahdollisen tuloksen?
Aloituksen merkitys opintojen suorittamisessa on suuri. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pyrkiä löytämään ratkaisuja työelämän, vapaa-ajan ja opintojen yhdistämisen haasteisiin monimuoto-opinnoissa, ja löytää hius- ja kauneudenhoitoalan opintonsa aloittaville opiskelijoille ratkaisuja monimuoto-opintojen kokonaisuuden hallintaan. Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata monimuoto-opiskelun prosessia ja siihen liittyviä haasteita. Kehittämistyön tuloksena saatiin vastauksia haasteisiin sekä kehitettiin Service blueprint -suunnitelma monimuoto-opintojen orientaatioon.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tietoperustassa perehdyttiin opetukseen, ohjaukseen, oppimisympäristöihin, motivaatioon sekä palvelumuotoilun menetelmiin, jota hyödynnettiin toimintamallin kehittämistyössä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua asiantuntijahaastattelua, jonka avulla pyrittiin selvittämään monimuoto-opintoihin liittyviä haasteita. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tulosten perusteella tuli esiin mm. ajankäyttö, motivaatio, itsenäinen opiskelu sekä omat voimavarat ja osaaminen.
Tätä työtä voi hyödyntää eri alojen opintojen kehittämisessä. Opinnäytetyön jatkotutkimukseksi voidaan esittää opiskelijoille suunnattua tutkimusta jaksamisesta, ohjaamisesta sekä yksilöllisten polkujen rakentamisesta syventämään tätä kehittämistyötä.
Aloituksen merkitys opintojen suorittamisessa on suuri. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pyrkiä löytämään ratkaisuja työelämän, vapaa-ajan ja opintojen yhdistämisen haasteisiin monimuoto-opinnoissa, ja löytää hius- ja kauneudenhoitoalan opintonsa aloittaville opiskelijoille ratkaisuja monimuoto-opintojen kokonaisuuden hallintaan. Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata monimuoto-opiskelun prosessia ja siihen liittyviä haasteita. Kehittämistyön tuloksena saatiin vastauksia haasteisiin sekä kehitettiin Service blueprint -suunnitelma monimuoto-opintojen orientaatioon.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tietoperustassa perehdyttiin opetukseen, ohjaukseen, oppimisympäristöihin, motivaatioon sekä palvelumuotoilun menetelmiin, jota hyödynnettiin toimintamallin kehittämistyössä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua asiantuntijahaastattelua, jonka avulla pyrittiin selvittämään monimuoto-opintoihin liittyviä haasteita. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tulosten perusteella tuli esiin mm. ajankäyttö, motivaatio, itsenäinen opiskelu sekä omat voimavarat ja osaaminen.
Tätä työtä voi hyödyntää eri alojen opintojen kehittämisessä. Opinnäytetyön jatkotutkimukseksi voidaan esittää opiskelijoille suunnattua tutkimusta jaksamisesta, ohjaamisesta sekä yksilöllisten polkujen rakentamisesta syventämään tätä kehittämistyötä.