Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa aloittaneiden opiskelijoiden mielipiteitä ja mielikuvia eri osaamisalueiden tärkeydestä ja merkityksestä työelämässä
Ojala, Tuomo (2015)
Ojala, Tuomo
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122239005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122239005
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan Oulun seudun ammattikorkeakoulussa aloittaneiden IT-tradenomiopiskelijoiden käsityksiä koulutusohjelman eri osa-alueiden mielekkyydestä työllistymisen ja työelämässä toimimisen kannalta. Toimeksiantajana toimii Oulun seudun ammattikorkeakoulu.
Työn tavoitteena on selvittää miten oppilaat suhtautuvat koulutukseen ja mitä osa-alueita pidetään työllistymisen sekä työelämässä pärjäämisen kannalta mielekkäinä ja mitä ei. Näin ollen koulutusta pystytään kehittämään paremmin tarkoitustaan eli työllistymistä ja työelämää palvelevaksi.
Työ on toteutettu kyselytutkimuksena jonka kohteena olivat ensimmäisen ja toisen vuoden (2013 ja 2014 aloittaneet) opiskelijat. Teoreettinen tietoperusta pohjaa soveltuvilta osin kahteen aiempaan OAMK:in opinnäytetyöhön Mia Kumpumäen ”Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman työelämävastaavuus ja eri osaamisalueitten merkitys” ja Henna Pärkän ”Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman työelämävastaavuus työelämän edustajien näkökulmasta. ”
Tuloksien perusteella voidaan havaita merkittävimpänä seikkana, että vaikka koulutus itsessään nähdäänkin mielekkäänä, koetaan opettajien ja opetusmenetelmien ajantasaisuus joissakin kohtaa ongelmaksi. This thesis investigates the junior IT BBA-students in Oulu University of Applied Sciences and their perceptions of how they find the studies meaningfull or meaningless for the working life. Thesis is commissioned by the Oulu University of Applied Sciences.
The aim is to find out how pupils are training and what aspects of studies they see important and what not and why so. School can therefore develop IT-studies that way so the studies would serve they meanings better.
Work has been carried out by a survey which were done for the first and second years (started in 2013 and 2014) students.
Theoretical knowledge-base were mainly the two previous thesis in OAMK. Mia Kumpumäki’s "Practical Relevance of Degree Programme in Business Information Systems and the Importance of Different Skills in Working Life" and Henna Pärkkä’s " Practical Relevance of Degree Programme of Business Information Systems from Working Life Representative Perspective"
By my results it can be seen in the most important point that although the training itself is seen as sensible, experience of the teachers and their teaching methods can be seen some kind of problem.
Työn tavoitteena on selvittää miten oppilaat suhtautuvat koulutukseen ja mitä osa-alueita pidetään työllistymisen sekä työelämässä pärjäämisen kannalta mielekkäinä ja mitä ei. Näin ollen koulutusta pystytään kehittämään paremmin tarkoitustaan eli työllistymistä ja työelämää palvelevaksi.
Työ on toteutettu kyselytutkimuksena jonka kohteena olivat ensimmäisen ja toisen vuoden (2013 ja 2014 aloittaneet) opiskelijat. Teoreettinen tietoperusta pohjaa soveltuvilta osin kahteen aiempaan OAMK:in opinnäytetyöhön Mia Kumpumäen ”Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman työelämävastaavuus ja eri osaamisalueitten merkitys” ja Henna Pärkän ”Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman työelämävastaavuus työelämän edustajien näkökulmasta. ”
Tuloksien perusteella voidaan havaita merkittävimpänä seikkana, että vaikka koulutus itsessään nähdäänkin mielekkäänä, koetaan opettajien ja opetusmenetelmien ajantasaisuus joissakin kohtaa ongelmaksi.
The aim is to find out how pupils are training and what aspects of studies they see important and what not and why so. School can therefore develop IT-studies that way so the studies would serve they meanings better.
Work has been carried out by a survey which were done for the first and second years (started in 2013 and 2014) students.
Theoretical knowledge-base were mainly the two previous thesis in OAMK. Mia Kumpumäki’s "Practical Relevance of Degree Programme in Business Information Systems and the Importance of Different Skills in Working Life" and Henna Pärkkä’s " Practical Relevance of Degree Programme of Business Information Systems from Working Life Representative Perspective"
By my results it can be seen in the most important point that although the training itself is seen as sensible, experience of the teachers and their teaching methods can be seen some kind of problem.