Sponsorointi markkinointiviestinnän keinona lumilautailussa : Sinne Oy
Haapalainen, Juho (2015)
Haapalainen, Juho
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138908
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutustua lumilautailun sponsorointiin ja siihen miten sponsoroituja lumilautailijoita hyödynnetään yrityksen markkinointiviestinnässä. Kohdeyritykseksi valikoitui lahtelainen Sinne Oy, joka toimii sekä verkkokauppana että kivijalkamyymälänä Lahden keskustassa. Tavoitteena on tuoda esille miten sponsorointiyhteistyö toimii Suomessa yksityisessä lumilautailutarvikkeita myyvässä ja maahantuovassa liikkeessä.
Opinnäytetyön aihe syntyi oman lumilautailuharrastukseni pohjalta. Olen tuntenut Sinne Oy:n yrittäjän useita vuosia, ja opinnäytetyön aihetta miettiessä ehdotin hänelle että tutkisin lumilautailun sponsorointien ja sponsoroitavien hyödyntämistä Sinne Oy:n kautta. Yrittäjä näki aiheeni hyödylliseksi sponsoroinnin ja markkinoinnin kehittämisen kannalta.
Käytettävä tietoperusta muodostuu markkinointiviestinnän ja sponsorointiyhteistyön teoriasta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla neljältä yrityksen sponsoroimalta lumilautailijalta sekä yrittäjältä itseltään. Haastattelut suoritettiin puhelinhaastatteluina.
Tutkimuksen avulla yrittäjä saa paremman kuvan siitä, minkälaisissa rooleissa sponsoroitavat lumilautailijat itse näkevät toimivansa yrityksen markkinointiviestinnän osa-alueilla. Yrittäjä saa myös palautetta sponsoroiduilta sekä kehitysehdotuksia sponsorointiyhteistyön kehittämiseksi sponsoroitavilta. Ehdotuksien pohjalta yrittäjä pystyy halutessaan kehittämään sponsoroitujen hyödyntämistä sekä tuottamaan sponsoroinnilla enemmän hyötyä myös sponsoroiduille.
Sinne Oy:n sponsorointi ei ole järjestelmällistä, vakavaa tai selkeän suunnitelman mukaista toimintaa. Sinne Oy:n markkinointiviestinnässä sponsorointi näkyy käytännössä siten, että sponsoroidut henkilöt tuottavat sisältöä moniin eri sosiaalisen median kanaviin. Sponsoroituja hyödynnetään harvakseltaan suunnitelmallisesti missään yrityksen markkinointitoimessa ja yhteistyön annetaan vapaasti muovautua lumilautailukulttuurille ominaisella tavalla, mikä onkin tähän asti tuottanut tyydyttäviä lopputuloksia. Tutkimuksen mukaan sponsorointiyhteistyö on ollut molempien osapuolien kannalta mielekästä. The purpose of this thesis is to explore sponsorship in snowboarding industry and how to utilize snowboarders in a company's marketing communications. The target enterprise is a company called Sinne Ltd, which operates both as an online store and as an actual store in the city center of Lahti, Finland. The aim is to show how the sponsorship co-operation works in a small privately own Finnish company which imports and sells snowboarding-related goods.
The topic of the thesis was chosen due to my own snowboarding hobby. I've known the companys entrepreneur Paulus Ähtävä for several years. When it was time to choose the topic for my thesis, I suggested to him that I research the snowboarding sponsorship process through Sinne Ltd. The entrepreneur saw my topic being useful for developing the companys sponsorship activities and marketing development.
The theory of this thesis consists of literature about marketing communications and sponsorship theory. The data for the research of this thesis was collected by interviewing four company-sponsored snowboarders as well as the entrepreneur himself. The interviews were conducted via telephone.
Through this research the entrepreneur gets a better idea of what kind of roles the snowboarders have in the company's marketing communications. The entrepreneur also receives feedback from the sponsored for the purpose of developing Sinne Ltd’s sponsorship co-operations. On the basis of the proposals the entrepreneur will be able to develope the exploitation of the sponsorship co-operation concerning sponsored snowboarders and also build know-how for creating more benefits for the athletes as well.
Sinne Ltd's sponsorship co-operation is not systematic, serious, nor does it opererate according through a solid plan. Marketing communications and sponsorship is reflected in practice in such a manner that sponsored snowboarders produce content for many different social media channels. Sponsored are seldomly used systematically in any company's marketing operation means. The co-operation is formed fitting to the snowboarding culture in a way that has so far produced satisfactory results. According to the study sponsorship co-operation has been meaningful for both parties.
Opinnäytetyön aihe syntyi oman lumilautailuharrastukseni pohjalta. Olen tuntenut Sinne Oy:n yrittäjän useita vuosia, ja opinnäytetyön aihetta miettiessä ehdotin hänelle että tutkisin lumilautailun sponsorointien ja sponsoroitavien hyödyntämistä Sinne Oy:n kautta. Yrittäjä näki aiheeni hyödylliseksi sponsoroinnin ja markkinoinnin kehittämisen kannalta.
Käytettävä tietoperusta muodostuu markkinointiviestinnän ja sponsorointiyhteistyön teoriasta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla neljältä yrityksen sponsoroimalta lumilautailijalta sekä yrittäjältä itseltään. Haastattelut suoritettiin puhelinhaastatteluina.
Tutkimuksen avulla yrittäjä saa paremman kuvan siitä, minkälaisissa rooleissa sponsoroitavat lumilautailijat itse näkevät toimivansa yrityksen markkinointiviestinnän osa-alueilla. Yrittäjä saa myös palautetta sponsoroiduilta sekä kehitysehdotuksia sponsorointiyhteistyön kehittämiseksi sponsoroitavilta. Ehdotuksien pohjalta yrittäjä pystyy halutessaan kehittämään sponsoroitujen hyödyntämistä sekä tuottamaan sponsoroinnilla enemmän hyötyä myös sponsoroiduille.
Sinne Oy:n sponsorointi ei ole järjestelmällistä, vakavaa tai selkeän suunnitelman mukaista toimintaa. Sinne Oy:n markkinointiviestinnässä sponsorointi näkyy käytännössä siten, että sponsoroidut henkilöt tuottavat sisältöä moniin eri sosiaalisen median kanaviin. Sponsoroituja hyödynnetään harvakseltaan suunnitelmallisesti missään yrityksen markkinointitoimessa ja yhteistyön annetaan vapaasti muovautua lumilautailukulttuurille ominaisella tavalla, mikä onkin tähän asti tuottanut tyydyttäviä lopputuloksia. Tutkimuksen mukaan sponsorointiyhteistyö on ollut molempien osapuolien kannalta mielekästä.
The topic of the thesis was chosen due to my own snowboarding hobby. I've known the companys entrepreneur Paulus Ähtävä for several years. When it was time to choose the topic for my thesis, I suggested to him that I research the snowboarding sponsorship process through Sinne Ltd. The entrepreneur saw my topic being useful for developing the companys sponsorship activities and marketing development.
The theory of this thesis consists of literature about marketing communications and sponsorship theory. The data for the research of this thesis was collected by interviewing four company-sponsored snowboarders as well as the entrepreneur himself. The interviews were conducted via telephone.
Through this research the entrepreneur gets a better idea of what kind of roles the snowboarders have in the company's marketing communications. The entrepreneur also receives feedback from the sponsored for the purpose of developing Sinne Ltd’s sponsorship co-operations. On the basis of the proposals the entrepreneur will be able to develope the exploitation of the sponsorship co-operation concerning sponsored snowboarders and also build know-how for creating more benefits for the athletes as well.
Sinne Ltd's sponsorship co-operation is not systematic, serious, nor does it opererate according through a solid plan. Marketing communications and sponsorship is reflected in practice in such a manner that sponsored snowboarders produce content for many different social media channels. Sponsored are seldomly used systematically in any company's marketing operation means. The co-operation is formed fitting to the snowboarding culture in a way that has so far produced satisfactory results. According to the study sponsorship co-operation has been meaningful for both parties.