K-kauppiasyrittäjyys naisen näkökulmasta
Alatalo, Leeni (2015)
Alatalo, Leeni
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938456
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin k-kauppiaaksi ryhtyneitä naisyrittäjiä Pohjois-Pohjanmaan alueella. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää naisyrittäjyyteen liittyviä haasteita ja siihen liittyviä osa-alueita. Naisyrittäjyyttä tutkittiin Keskon kauppiasyrittäjyyden näkökulmasta. Naisyrittäjyyttä on tutkittu reilu vuosikymmen, vaikka naisyrittäjyyttä on ollut olemassa yhtä kauan kuin miesyrittä-jyyttä. Tutkimuksen teoriassa on esillä naisyrittäjyyden historiaa tähän päivään saakka. Tutkimuksessa esitettiin myös syitä sille miksi naisyrittäjäksi lähdetään, mitkä ovat sen motiivit ja esteet, jotka vaikuttavat yrittäjäksi ryhtymistä. Näiden lisäksi selvitettiin kauppiasyrittäjän Ruokakeskon konseptissa toimimista ja sen tuomia hyviä ja huonoja puolia. Tutkimuksen empiirisessä osassa tutkimusotteena oli kvalitatiivisuus. Aineisto työhön kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastateltaviksi naiskauppiaiksi valittiin eri vuosia toimineita kauppiaita.
Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää kauppiaiden taustoja ja motiiveja ryhtyä k-kauppiaaksi, mitä mahdollisia vastoinkäymisiä on tullut vastaan ja miten ovat kauppiaana pärjänneet konseptin puitteissa. Tavoitteena saada mahdollisimman eri taustoilla olevia kauppiaita, joiden yrittäjä tarina olisi erilainen. Tutkimus osoitti, että naisyrittäjillä naisyrittäjien lähtökohdat olivat poikkeavat toisistaan, mutta motiivit ryhtyä kauppiaaksi olivat samoja. Kauppiasyrittäjäksi lähtemiseksi perustuivat työkokemukseen, ammattitaitoon ja haluun toimia itsenäisenä yrittäjänä. K-kauppiasyrittäjäksi lähtemisen valintaan vaikuttivat k-kauppiaaksi lähtemisen helppous ja valmis toimiva konsepti. This thesis examines women entrepreneurs who started as K-retailers in the Northern Ostroboth-nia region. Purpose of this study was to examine the challenges related to women's entrepre-neurship and it’s related areas. In the theory part was presented also some history of women’s entrepreneurship in general. The study also presents what are the motivations and barriers that might affect the entrepreneurship.
The data was collected by theme interviews. Women with varied work experience as K-retailer was selected to interviews. The main purpose of these interviews was to find out their back-grounds and motives and how they have managed to work within concept of Kesko Food.
The aim was to get as much as possible data from different backgrounds merchants whose entrepreneurial story would be different. The study showed that women entrepreneurs starting points were different, but the motives for taking retailer deal were the same. The motives were based on their work experience, skills and willingness to work as an independent entrepreneur. The interviewees also experienced that it was easy to become K-retailer and felt safe to work in a ready functional concept.
Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää kauppiaiden taustoja ja motiiveja ryhtyä k-kauppiaaksi, mitä mahdollisia vastoinkäymisiä on tullut vastaan ja miten ovat kauppiaana pärjänneet konseptin puitteissa. Tavoitteena saada mahdollisimman eri taustoilla olevia kauppiaita, joiden yrittäjä tarina olisi erilainen. Tutkimus osoitti, että naisyrittäjillä naisyrittäjien lähtökohdat olivat poikkeavat toisistaan, mutta motiivit ryhtyä kauppiaaksi olivat samoja. Kauppiasyrittäjäksi lähtemiseksi perustuivat työkokemukseen, ammattitaitoon ja haluun toimia itsenäisenä yrittäjänä. K-kauppiasyrittäjäksi lähtemisen valintaan vaikuttivat k-kauppiaaksi lähtemisen helppous ja valmis toimiva konsepti.
The data was collected by theme interviews. Women with varied work experience as K-retailer was selected to interviews. The main purpose of these interviews was to find out their back-grounds and motives and how they have managed to work within concept of Kesko Food.
The aim was to get as much as possible data from different backgrounds merchants whose entrepreneurial story would be different. The study showed that women entrepreneurs starting points were different, but the motives for taking retailer deal were the same. The motives were based on their work experience, skills and willingness to work as an independent entrepreneur. The interviewees also experienced that it was easy to become K-retailer and felt safe to work in a ready functional concept.