Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

​​Digitaalisen autourheilukilpailukalenterin kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin​

Ingman, Alexander; Kheirkhah, Farah; Peltola, Jenni; Lappalainen, Mika; Nguyên, Lien (2023)

 
Avaa tiedosto
Ingman_Kheirkhah_Lappalainen_Nguyen_Peltola.pdf (817.7Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Ingman, Alexander
Kheirkhah, Farah
Peltola, Jenni
Lappalainen, Mika
Nguyên, Lien
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023123139224
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö suoritettiin osana Laurean-ammattikorkeakoulun Design Sprint-menetelmää. Toimeksiantajana toimi Vincit Oyj ja heidän asiakkaansa AKK-Motorsport. Tavoitteena oli tunnistaa käyttäjien kokemusta parantavia kehittämisideoita AKK-Motorsportin kilpailukalenteriin, josta näkyy kaikki Suomessa järjestetyt autourheilutapahtumat. Kehittämisen tueksi käytiin läpi palvelunmuotoilun, käyttäjäkokemuksen sekä käytettävyyden näkökulmia.

Tavoitteiden saavuttamiseksi käytettiin apuna palvelunmuotoilun menetelmiä ja erilaisia digitaalisia työkaluja, kuten Miro, Figma ja Canva. Työkalujen avulla pystyttiin paremmin hahmottamaan opinnäytetyön tavoitetta palvelumuotoilun periaattein, johon kuuluvat esimerkiksi palvelukuvaukset ja toiminnalliset prototyypit. Tavoitteena oli Design Sprintin alusta asti hyödyntää eri menetelmiä mahdollisimman tehokkaasti, jotta päästäisiin parhaaseen lopputulokseen. Palvelumuotoilun menetelmä, joka otettiin käyttöön, oli Tuplatimanttimalli. Kehitystyön menetelmiksi taas valikoitui Benchmarking ja Crazy Eights. Näiden menetelmien ja työkalujen avulla olisi helppo nähdä konkreettinen työn jälki koko Design Sprintin ajan ja sitä kautta saavuttaa haluttu lopputulos.

Ennen sprinttiviikkoa toteutettiin myös kysely, jonka avulla kerättiin kohderyhmältä eli autourheilutapahtumiin osallistuvilta mielipiteitä kilpailukalenterista. Kyselytutkimuksen avulla tavoitettiin suuri vastaajajoukko, minkä avulla kerättiin tarkkaa tietoa käyttäjien mielipiteistä. Kyselylomakkeen avulla saadut palautteet olivat erittäin arvokkaita kehitysideoiden kannalta. Kerätty aineisto käsiteltiin sprinttiviikon aikana ja sen pohjalta luotiin eri materiaaleja, joita käytettiin prototyypin kehittämisessä.

Sprinttiviikon lopputuloksena oli prototyypit työpöytä- ja mobiilinäkymään. Niistä saatiin sekä toimeksiantajan, että asiakasyrityksen edustajalta positiivista palautetta sprinttiviikon lopussa. Tulokset olivat onnistuneita, mutta jää toimeksiantajan harkittavaksi, mitkä ideat pääsevät mukaan uudistuvaan kilpailukalenteriin. Myös kisahistoriasivun lisääminen ja sosiaaliseen mediaan jakaminen ovat asioita, joita voisi harkita tulevaisuudessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste