Tuotevastaavan päiväkirja : pilvipohjaisten ohjelmistojen käyttöönotossa huomioitavat tekijät
Tyyskä, Samuli (2023)
Tyyskä, Samuli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401041034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401041034
Tiivistelmä
Tein päiväkirjamuotoisen opinnäytetyöni nykyiselle työnantajalleni HUS Tietohallinnolle. Työn tavoitteena oli tuottaa tarkistuslista huomioon otettavista asioista pilvipohjaisten ohjelmistojen käyttöönottoa suunnitellessa. Päiväkirjamerkinnöissä kuvaan työtehtäviäni ja ammatillista kehitystäni.
Tietoperustan aihealueet alkavat laajemmasta kokonaisuudesta käsitellessäni ITIL-kehystä. Tästä siirrytään pilvipohjaisiin järjestelmiin ja vielä tarkemmin yhteen pilvipalvelutuotteeseen eli Microsoftin Dynamics 365 Customer Serviceen. Tuotevastaavan roolissa minulla on vastuullani palvelu, joka on toteutettu pilvipalveluna Dynamics-ympäristössä. Osaamiseni kehittyminen aiheeseen liittyen on eduksi sekä työnantajalleni, että minulle.
Työni lopputuloksena kehitystehtävään liittyen on Valtiovarainministeriön julkishallinnon pilvipalveluohjeistukseen pohjautuva tarkistuslista niistä asioista, jotka organisaatiomme tulisi huomioida suunniteltaessa pilvipalvelun käyttöönottamista. Listan avulla on mahdollista tarkistaa soveltuuko suunniteltu käyttötapaus pilvipohjaisesti toteutettavaksi vai onko tarpeen harkita muita arkkitehtuurimuotoja.
Tarkistuslista on ylätasoinen työkalu, jonka tueksi tarvitaan vielä yksityiskohtaisempaa tarkastelua jokaisen kohdan osalta. Näitä yksityiskohtia en käsittele työssäni. Erityisen tärkeää on huomioida liiketoiminnan prosessien muutostarpeet osana pilvipalveluiden käyttöön siirtymistä.
Päiväkirjaosiossa kuvaan päivittäisiä työtehtäviäni tuotevastaavana. Päiväkirjamerkintöjen avulla pystyin käsittelemään nykyistä osaamistani, sekä tulevaisuuden kehityskohteita. Vastuullani olevat järjestelmät ovat arkkitehtuuriltaan erityyppisiä ja päiväkirjassa käsittelen muun muassa näitä eroja.
Asiasanat: pilvipalvelu, SaaS, Dynamics 365
Tietoperustan aihealueet alkavat laajemmasta kokonaisuudesta käsitellessäni ITIL-kehystä. Tästä siirrytään pilvipohjaisiin järjestelmiin ja vielä tarkemmin yhteen pilvipalvelutuotteeseen eli Microsoftin Dynamics 365 Customer Serviceen. Tuotevastaavan roolissa minulla on vastuullani palvelu, joka on toteutettu pilvipalveluna Dynamics-ympäristössä. Osaamiseni kehittyminen aiheeseen liittyen on eduksi sekä työnantajalleni, että minulle.
Työni lopputuloksena kehitystehtävään liittyen on Valtiovarainministeriön julkishallinnon pilvipalveluohjeistukseen pohjautuva tarkistuslista niistä asioista, jotka organisaatiomme tulisi huomioida suunniteltaessa pilvipalvelun käyttöönottamista. Listan avulla on mahdollista tarkistaa soveltuuko suunniteltu käyttötapaus pilvipohjaisesti toteutettavaksi vai onko tarpeen harkita muita arkkitehtuurimuotoja.
Tarkistuslista on ylätasoinen työkalu, jonka tueksi tarvitaan vielä yksityiskohtaisempaa tarkastelua jokaisen kohdan osalta. Näitä yksityiskohtia en käsittele työssäni. Erityisen tärkeää on huomioida liiketoiminnan prosessien muutostarpeet osana pilvipalveluiden käyttöön siirtymistä.
Päiväkirjaosiossa kuvaan päivittäisiä työtehtäviäni tuotevastaavana. Päiväkirjamerkintöjen avulla pystyin käsittelemään nykyistä osaamistani, sekä tulevaisuuden kehityskohteita. Vastuullani olevat järjestelmät ovat arkkitehtuuriltaan erityyppisiä ja päiväkirjassa käsittelen muun muassa näitä eroja.
Asiasanat: pilvipalvelu, SaaS, Dynamics 365