Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Online-mittauksien toteuttaminen maaperän lujuusominaisuuksien selvittämiseksi

Torvinen, Jyri-Jussi (2023)

 
Avaa tiedosto
Torvinen_Jyri-Jussi.pdf (1.305Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Torvinen, Jyri-Jussi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401051053
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Oulun ammattikorkeakoulun LEVITOI-hanke, joka kehittää työkone- ja laiteratkaisuja ilmastonmuutoksen takia muodostuneisiin alkutuotannon logistiikka- ja käsittelyhaasteisiin. Hankkeen toteuttajina ovat suomalaiset tutkimuslaitokset, korkeakoulut ja kotimaiset työkoneteknologia-alan yritykset. Hanketta rahoittaa Business Finland.

Opinnäytetyössä tutkittiin automaattisten maaperän lujuusominaisuuksien määrittämisen vaihtoehtoja huonosti kantavilla peltomailla. Automaattisella mittausjärjestelmällä tarkoitetaan järjestelmää, jossa mittaukset voidaan toteuttaa ilman, että mittauksen suorittajan tarvitsee poistua ajoneuvosta. Maaperän lujuusominaisuuksien manuaalinen mittaaminen on aikaa vievää, minkä vuoksi työn tilaaja halusi tutkia sen automatisoinnin vaihtoehtoja.

Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka maaperän lujuuteen vaikuttavia suureita voidaan mitata työkoneella ajonaikaisesti maaperän kantavuuden selvittämiseksi. Työn tarkoituksena oli tuottaa mittausratkaisuja, joilla ajoneuvon kulkukykyä heikosti kantavilla maaperillä voidaan arvioida ajoneuvon liikkeen aikana.

Työn teoriaosassa käsitellään maaperän kantavuuteen vaikuttavia ominaisuuksia ja niiden vaikutusta ajoneuvojen kulkukykyyn ja ei-toivottujen ajourien muodostumiseen. Työssä kuvataan tyypilliset maaperän lujuusominaisuuksien mittausmenetelmät ja esitetään vaihtoehtoja, kuinka mittauksia voitaisiin automatisoida. Vaihtoehdoista tunnistettiin karkea jako maaperään työntyviin mittauslaitteisiin ja muodostuvan ajouran optisiin mittaustapoihin.

Tutkimuksen tuloksia arvioitiin asetettujen tutkimuskysymysten pohjalta. Kysymykset koskivat maaperän lujuusominaisuuksia, mittausratkaisuja ja nykyisen järjestelmän mahdollistamia mittauksia. Tutkimuksessa jäi epäselväksi, pystytäänkö nykyjärjestelmällä saamaan riittävästi tietoa maaperän lujuusominaisuuksista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste