Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Pienen tilitoimiston kehittämissuunnitelma

Merilehto, Marjo (2015)

 
Avaa tiedosto
merilehto_marjo.pdf (986.4Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Merilehto, Marjo
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401051055
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi oulaistelainen tilitoimisto Taloushallinto Merilehto Oy, jossa opinnäytetyön tekijä työskentelee kirjanpitäjänä. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle konkreettinen kehittämissuunnitelma. Työn tarkoituksena oli luoda yrityksen kasvulle ja kehittymiselle otolliset puitteet sekä parantaa yrityksen näkyvyyttä konkreettisten kehittämistoimenpiteiden kautta. Kehittämistoimenpiteet aloitettiin työn aikana ja ne saadaan pääosin valmiiksi kesällä 2015.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Apuna käytettiin laadullista tutkimusta, joka tähtää tutkittavana olevan ilmiön kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen. Viitekehys koostui suurilta osin yrittäjän haastatteluista ja opinnäytetyön tekijän omasta kokemusperäisestä tiedosta yrityksestä ja siinä toimimisesta. Lisäksi viitekehys pohjautui Taloushallinto Merilehto Oy:n omiin asiakirjoihin, taloushallintoalan asiantuntijajärjestöjen materiaaleihin sekä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Työ on tehty niin sanotulla vetoketjumallilla, eli työssä ei ole varsinaista teoria- tai empiriaosuutta vaan teoria ja empiria tukevat toisiaan työn alusta loppuun.

Opinnäytetyön sisältö muodostuu lähtökohtatilanteesta, strategiaprosessista sekä markkinointistrategiasta. Lähtökohtatilanne koostuu kolmesta eri analyysista, joiden avulla kartoitettiin yrityksen kokonaisvaltainen toimintaympäristö ja resurssipohja, yrityksen kilpailuympäristö sekä nykyinen asiakaskunta. Strategiaprosessissa esitellään yrityksen tavoitteet ja päämäärät. Strategiaprosessin tärkeimpänä asiana perehdyttiin Rieska-Leader ry:n myöntämään yritystukeen ja sen hakumahdollisuuteen. Markkinointistrategiassa pohdittiin aluksi, miten Taloushallinto Merilehto Oy pyrkii erilaistamaan palvelunsa kilpailijoista, millaisia asiakkaita se lähtee tavoittelemaan sekä miten sen hinnoittelumalli tulee kehittymään. Markkinointistrategian loppuosa koostuu konkreettisista kehittämistoimenpiteistä liittyen yrityksen muuttamiseen uusiin toimitiloihin, logon ja yrityksen verkkosivujen rakentamiseen sekä muihin markkinointitoimenpiteisiin, jotka tulevat ajankohtaisiksi syksyllä 2015.

Työlle asetetut tavoitteet saatiin täytettyä: konkreettiset kehittämistoimenpiteet on saatu aloitettua ja ne valmistuvat kesäksi 2015. Lisäksi suunnitelma syksyllä 2015 tehtävistä toimenpiteistä on selvillä. Taloushallinto Merilehto Oy:lle on haettu investointitukea kehittämistoimenpiteitä varten ja päätös tuen myöntämisestä tulee syksyllä 2015. Jatkokehittämisideoina esitettiin opinnäytetyön laajentaminen henkilöstöstrategialla ja sen selvittäminen, onko mahdollista tehdä julkisten tahojen kanssa yhteistyötä Taloushallinto Merilehto Oy:n uusiin palvelumalleihin liittyen.
 
The purpose of this thesis was to compose a concrete development plan for the commissioner Taloushallinto Merilehto Oy, which is a small accounting firm located in Oulainen. Objective was to create a suitable framework for the company’s growth and development as well as to improve the company’s visibility through concrete development measures. The development measures were initiated during this thesis and will be completed in summer 2015.

This thesis is functional by nature, supported by qualitative research methods. Frame of reference consists to a large extent of entrepreneur’s interviews and the thesis author’s own empirical knowledge about the company. In addition, the frame of reference consists of company’s own documents, material of expert organizations in area of financial administration and other literature related to subject. This work does not have separate theoretical background. Theory and empiricism support each other through the whole thesis.

The content of this thesis is formed of company’s baseline situation, strategy process and marketing strategy. Baseline situation consists of three different analyses which helped in surveying company’s operational environment and resource base as well as competitive environment and the current customer base. The main objectives and goals of the company are presented in the strategy process section. The most important aspect of this section was to familiarize with the financial support provided by Rieska-Leader ry and to find out if Taloushallinto Merilehto Oy meets the requirements to apply for it. The first part of marketing strategy introduces how company differentiates it's services from competitors, what kind of customers it targets and how company’s pricing pattern will develop. The rest of the marketing strategy consist of concrete development measures which include moving the company to new business premises, creating company’s logo and website as well as planning other marketing measures taking place in autumn 2015.

The objectives set for this thesis were filled: concrete development measures have been initiated and will be completed in summer 2015. Further plan for the measures taking place in autumn 2015 is clear. Taloushallinto Merilehto Oy has applied for the investment support provided by Rieska-Leader ry and the decision to grant or withhold support will be resolved in autumn 2015. When considering further development ideas thesis could also be extended with human re-sources strategy as well as finding out whether it is possible to collaborate with public parties in relation to company’s new services.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste