Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

SA-kaupan tunnettuuden ja myynnin kehittäminen

Sainila, Veli-Matti (2015)

 
Avaa tiedosto
sainila_velimatti.pdf (963.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Sainila, Veli-Matti
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401051054
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on SA-kaupan tunnettuuden ja myynnin kehittäminen. SA-kaupat myyvät Suomen puolustusvoimien käytöstä poistamaa ja hylkäämää tavaraa ja kalustoa. Pääpaino työssä sijoittuu Oulun toimipisteeseen. Muut SA-kaupan toimipisteet sijaitsevat Jyväskylässä ja Hämeenlinnassa. Työn toimeksiantajana toimi Millog Oy, joka on tehnyt Suomen puolustusvoimien kanssa sopimuksen kauppojen ylläpidosta. Lopputyön tavoitteena oli antaa Millog Oy:lle työkalut ja resurssit markkinoinnin, myynnin ja tunnettuuden parantamiseen. Toimintatapoja ja mahdollisia ongelmakohtia pohdittiin teoreettisen tutkimuksen pohjalta, minkä jälkeen tehtiin nykytilan analyysi ja toimintasuunnitelma markkinoinnin ja tunnettuuden kehittämiseen.

Teoriaosuudessa käydään läpi markkinoinnin perusasioita, selvitetään markki-nointitutkimuksia sekä markkinoinnin strategiaa. Asiakkaiden segmentointi tehtiin Smithin-mallin mukaan, eli työssä pohditaan mihin aktiiviset myynti- ja markkinointitoimet suunnataan. Tärkeimmäksi kohderyhmäksi valikoitui 40–65-vuotiaat erä- ja asehenkiset miehet. Työssä on myös pohdittu digimarkkinointia ja sosiaalista mediaa kaupankäynnin tukena. Kaupan nykytilan kuvaus ja selvittäminen on suoritettu SWOT-analyysillä ja haastattelujen avulla, joita on tehty kaupan myyjille. Haastatteluissa käytettiin neljää teemaa: kaupan nykytilanne, vahvuudet, kehityskohteet sekä tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet. Suurimpia vahvuuksia haastatteluiden perusteella olivat asiakaspalvelu ja vakioasiakkaiden määrä. Heikkouksina ja uhkina pidettiin myyntitavaran heikkoa kiertoa ja mahdollisten asiakkaiden tietämättömyyttä kaupasta.

Työn tuloksina Millog Oy:lle on annettu toiminnan kehittämiseen tarvittavat työkalut. SA-kauppojen asiakaskunta koostuu asiakastutkimusten perusteella lähinnä 35–55-vuotiaista miehistä, minkä vuoksi markkinoinnin kohdentaminen sosiaaliseen mediaan on haasteellista. Sosiaalisen median käyttöä on kuitenkin lisätty ja sitä tullaan tehostamaan mahdollisimman paljon. Sosiaalisen median avulla SA-kaupoilla on mahdollisuus saavuttaa suuri määrä potentiaalisia asiakkaita kustannustehokkaasti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste