Vaateverkkokaupan markkinointiviestinnän kehittäminen
Pesämaa, Noora (2015)
Pesämaa, Noora
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081126
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on vasta toimintansa aloittaneen verkkokaupan markkinointiviestinnän kokonaiskehittäminen ja asiakasrekisterin kerääminen. Toimeksiantaja on liminkalainen naistenvaateliike Pikku-Riikka. Tavoitteena oli kehittää kampanjoita, joiden avulla löydetään tehokkaimmat keinot markkinointiin ja saadaan kartoitettua asiakasrekisteriä ja kasvatettua myyntiä.
Tietoperustassa käsittelin sekä verkkokauppaa liiketoiminnanmuotona sekä digitaalista markkinointia ja sosiaalista mediaa. Hyödynsin paljon sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä. Kävin myös muutamia keskusteluja yrittäjän kanssa kasvotusten. Tietoperustan jälkeen käyn läpi yrityksen lähtötilannetta eri analyysien kautta, tässä vaiheessa oli suuri apu saada yrittäjän näkemys asioihin. Tämän jälkeen kerron tekemistämme kampanjoista sekä niiden tuloksista.
Suunnittelimme yrittäjän kanssa kolme kampanjaa loppusyksyn jokaiselle kuukaudelle; loka-, marras- ja joulukuulle. Käytännössä yrittäjä toteutti suunnittelemamme kampanjat lukuun ottamatta joulukuun kampanjaa, jota olin mukana toteuttamassa toimeksiantajan silloisen työntekijän kanssa. Analysoin kampanjoiden tuloksia seuraamalla mm. verkkokaupan rekisteröityneiden asiakkaiden ja myynnin määrää.
Kampanjoiden myötä saimme merkittävästi kasvatettua rekisteröityneiden asiakkaiden määrää ja huomasimme, että ihmisten houkuttelemisessa etenkin alennukset ovat tehokkaita. Yhden kampanjan myötä saimme näyttöä siitä, että kysyntää voisi olla myös Etelä-Suomessa. Meille myös konkretisoitui se, kuinka paljon verkkokauppaa tulee markkinoida jatkuvasti, jotta siellä riittää liikennettä.
Lopuksi olen vielä esittänyt yritykselle kehittämisehdotuksia asioihin, joilla toimintaa voitaisiin tehostaa ja tuloksia verkkokaupan osalta parantaa. Kehittämisehdotusten jälkeen on vielä omaa pohdintaa projektista, missä onnistuttiin ja mitä voisi tehdä paremmin.
Tietoperustassa käsittelin sekä verkkokauppaa liiketoiminnanmuotona sekä digitaalista markkinointia ja sosiaalista mediaa. Hyödynsin paljon sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä. Kävin myös muutamia keskusteluja yrittäjän kanssa kasvotusten. Tietoperustan jälkeen käyn läpi yrityksen lähtötilannetta eri analyysien kautta, tässä vaiheessa oli suuri apu saada yrittäjän näkemys asioihin. Tämän jälkeen kerron tekemistämme kampanjoista sekä niiden tuloksista.
Suunnittelimme yrittäjän kanssa kolme kampanjaa loppusyksyn jokaiselle kuukaudelle; loka-, marras- ja joulukuulle. Käytännössä yrittäjä toteutti suunnittelemamme kampanjat lukuun ottamatta joulukuun kampanjaa, jota olin mukana toteuttamassa toimeksiantajan silloisen työntekijän kanssa. Analysoin kampanjoiden tuloksia seuraamalla mm. verkkokaupan rekisteröityneiden asiakkaiden ja myynnin määrää.
Kampanjoiden myötä saimme merkittävästi kasvatettua rekisteröityneiden asiakkaiden määrää ja huomasimme, että ihmisten houkuttelemisessa etenkin alennukset ovat tehokkaita. Yhden kampanjan myötä saimme näyttöä siitä, että kysyntää voisi olla myös Etelä-Suomessa. Meille myös konkretisoitui se, kuinka paljon verkkokauppaa tulee markkinoida jatkuvasti, jotta siellä riittää liikennettä.
Lopuksi olen vielä esittänyt yritykselle kehittämisehdotuksia asioihin, joilla toimintaa voitaisiin tehostaa ja tuloksia verkkokaupan osalta parantaa. Kehittämisehdotusten jälkeen on vielä omaa pohdintaa projektista, missä onnistuttiin ja mitä voisi tehdä paremmin.