Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Kyselytutkimus verkkokaupan perustamisesta ja verkkokauppayrittäjyydestä

Siltala, Niina (2015)

 
Avaa tiedosto
siltala_niina.pdf (414.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Siltala, Niina
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081130
Tiivistelmä
Tämä tutkimus toteutettiin, koska haluttiin kuvata lastenvaatteita myyvän verkkokaupan perustamiseen ja verkkokauppayrittäjyyteen liittyviä asioita. Kuvattavat asiat liittyivät muun muassa yritysmuotoon ja – rakenteeseen, verkkokaupan tuotevalintaan, kuluttajakäyttäytymiseen, markkinointikeinoihin sekä verkkokaupan arjen haasteisiin, mahdollisuuksiin ja resursointiin. Tutkimuksessa ei otettu kantaa verkkokaupan perustamiseen liittyviin teknisiin ratkaisuihin, kuten verkkokauppa-alustojen valintaan. Työn tavoitteena oli koota kattavasti tietoa verkkokauppayrittäjänä toimimisesta, joka hyödyttäisi myös verkkokauppayrittäjyyttä suunnittelevia.

Tietoperusta kerättiin yrityksen perustamisen sekä verkkoliiketoiminnan ja -kaupankäynnin näkökulmasta. Verkkokauppayrittäjyyteen ja yrityksen perustamiseen liittyvät käytännön kokemukset kerättiin web-pohjaisella kyselytutkimuksella, johon vastasi yhteensä 26 yrittäjää. Enemmistöllä vastanneista toimialana on lastenvaatteiden ja – tarvikkeiden myynti.

Tutkimuksessa saatiin vastauksia muun muassa verkkokauppayrittäjien yrityksen perustamisen lähtötilanteesta, nykytilanteesta sekä verkkokauppayrittäjyyteen liittyvistä resurssitarpeista, markkinoinnista, haasteista ja mahdollisuuksista. Tulokset osoittivat, että verkkokaupan perustaminen tutkimukseni kohdetoimialoilla onnistuu kohtuullisen pienellä alkupääomalla ja pienillä tila- ja laiteinvestoinneilla, mutta vaatii paljon työtä ja markkinoinnillisia toimenpiteitä, jotta yritys saadaan näkyväksi runsaan tarjonnan joukosta. Tuloksista ilmenee myös, että viime vuosina tapahtunut alan reipas kasvu ja ulkomaisten kilpailijoiden markkinoilla olo vaativat verkkokauppayrittäjiltä jatkuvasti markkinoinnillisia ponnistuksia sekä muutosvalmiutta pysyäkseen mukana kilpailussa. Lähes puolella vastaajista on kivijalkamyymälä verkkokaupan ohella ja yleisesti koetaan, että vaateala on haasteellinen verkkokaupalle koska fyysinen kontakti tuotteeseen on yleensä välttämätön ostopäätökselle.

Tutkimuksen avulla saatiin kerättyä vastaukset asetettuihin kysymyksiin, jotka liittyivät lasten-vaatteita myyvän verkkokaupan perustamiseen ja alalla yrittäjänä toimimiseen. Lisäksi saatiin koottua tietoperusta, joka antaa konkreettisia apuvälineitä yritystoiminnan ja verkkokaupan perustamista suunnitteleville, sekä sisältää tiivistetysti yrityksen perustamiseen, verkkoliiketoimintaan ja sen markkinointiin liittyvää teoriatietoa.
 
This study was carried out because there was a need to find out the issues related to starting and running an online business in children's clothing. Factors to be considered were the form and structure of a company, product selection in a webstore, consumer behavior, marketing instru-ments, and challenges related to e-commerce. In addition to these, the aim was to find out the opportunities and resourcing possibilities in e-commerce. The study did not cover any comparison between alternatives of technical solutions such as options of e-commerce platforms. The aim was to comprehensively gather information about operating e-commerce. In addition, the aim of the material was to be of assistance to those who are planning to start an e-commerce business.


The theoretical framework of the thesis consists of theories related to entrepreneurship and e-commerce. Moreover, it considers theories of consumer behavior and marketing. Practical expe-riences related to the topic of this thesis were collected through a web-based survey which was answered by a total of 26 e-commerce entrepreneurs. The majority of respondents were operating in the business sector of kids´ clothes and accessories.

The study gave answers to questions about establishing e-commerce business, starting points of entrepreneurship and the situation of e-business. In addition to these the study answers ques-tions about entrepreneurial resource needs in e-commerce, marketing, challenges and opportuni-ties in e-commerce. The results showed that it is possible to establish an e-commerce business in the field of kids´ clothing by using scarce financial resource but it requires a lot of effort and marketing moves for the company to become and stay visible among numerous competitors. They also indicate that a substantial growth of the e-commerce industry and foreign competitors in the market are constantly demanding entrepreneurs to perform marketing efforts. The prepar-edness to adjust to the changing market situation is also demanded in order to stay competitive. The survey also revealed that almost half of the respondents had a local store in addition to a webstore. It also revealed that the e-commerce form of clothing business is challenging because there is no physical contact with the product which is generally necessary in the purchase deci-sion.

In this development task the aims were achieved. The study provided answers to the questions related to creating a children's clothing e-commerce business and being an entrepreneur in this industry. In addition to these this thesis offers guidelines and useful tools for starting a business, an e-commerce business and marketing decisions.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste