Korjaamotoiminta ja tulevaisuus Oulun tekninen liikelaitos
Leskinen, Kimmo (2015)
Leskinen, Kimmo
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401091181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401091181
Tiivistelmä
Oulun teknisen liikelaitoksen (Tekli) ajoneuvokanta on 340 rekisteröityä ajoneuvoa. Konepalvelut vuokraa muille Oulun kaupungin hallintokunnille ajoneuvoja sekä huoltaa niitä omassa korjaamossa. Opinnäytetyössä selvitettiin Oulun teknisen liikelaitoksen korjaamon nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä. Omistajan tavoitteet ovat asiakaslähtöisyys ja kilpailukyky, jolloin omistajan kannattaa säilyttää oma korjaamo. Tutkimus suoritettiin sekä laadullisin että määrällisin tutkimusmenetelmin. Keskeisin tutkimusaineisto kertyi keskusteluista, Teklin ja Konepalvelun tilastoista sekä kustannuslaskemista. Kokeellisena menetelmänä vertailtiin työn hintaa ja kannattavuutta kaupalliseen korjaamoon. Työn perusteella esitettiin kolme vaihtoehtoa tulevaisuuteen ja seitsemän erillistä kehittämiskohdetta. Tavoitteet ovat Oulun teknisen liikelaitoksen korjaamotoiminnan tehokkuuteen ja taloudelliseen kannattavuuteen liittyviä. Tutkimusta ja ehdotuksia kannattaa käyttää hyödyksi. Oman ajoneuvokaluston huoltotoiminta kannattaa. Työn avulla korjaamon jatkuvaa kehittämistä voidaan tehostaa. Toteutettuna ehdotukset vähentävät Oulun teknisen liikelaitoksen kustannuksia ja parantavat oman korjaamon tehokkuutta sekä nostavat samalla työturvallisuuden tasoa. Oulu Technical Services (Tekli) has its own vehicle fleet consisting of more than 340 registered vehicles and heavy machines and trailers. The Machinery Service unit is in charge of the vehicle fleet and maintenance management; it rents vehicles and working machines to other units in the City of Oulu and overhauls them in its own repair workshop. The objectives of this master thesis and final project are to study the present state of the Machinery Service unit workshop and do a profitability calculation as well as evaluate the future prospects. The owner’s objectives are customer orientation as well as competitiveness in order to maintain its own repair workshop unit. The study was conducted by qualitative and quantitative research methods. Most of the research data is based on the discussions and statistics of the Tekli and the Machinery Service unit as well as on the costings. The experimental method was the comparison of the cost-effectiveness of the city repair unit to the statistics available from the other local companies. On the basis of this study it was presented three alternatives for the future and seven single development items. The objectives are related to efficiency and profitability of the Oulu Technical Service and the Machinery Service unit. This thesis will help to develop the repair workshop operation continuously also in the future. Development of the own workshop is profitable. Implementation of the proposed improvements will reduce the costs of Oulu Technical Services and improve the efficiency of the repair workshop as well as improve the level of occupational safety.