Oikeusapu ja sähköinen asiointi yksityisten lakitoimistojen näkökulmasta
Tillman, Toni (2015)
Tillman, Toni
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121341
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on oikeusapu ja oikeushallinnon sähköinen asianhallintajärjestelmä Romeo. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Oulussa sijaitseva lakitoimisto Advukaari Oy. Sähköinen asiointi mahdollistettiin 19.12.2008 oikeusapulain muutoksella. Oikeusapuhakemuksen on voinut 1.3.2010 jälkeen tehdä sähköisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia oikeusapua sekä sähköistä asianhallintajärjestelmä Romeota. Työn tavoitteena on myös tutkia järjestelmään kuuluvaa sähköistä asiointia, sen käyttöönottoa ja toimivuutta sekä sähköisen asioinnin tulevaisuutta. Opinnäytetyössä pyritään löytämään vastaus kysymyksiin, mitä oikeusapu on, mitkä ovat sähköisen asianhallintajärjestelmän käyttökokemukset sekä mitä parannettavaa siinä mahdollisesti on.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty lainopillista sekä kvalitatiivista menetelmää. Työn lähteenä on käytetty olemassa olevaa lainsäädäntöä, lain esitöitä, oikeuskirjallisuutta sekä oikeusministeriön raportteja. Käytännön näkökulmaa työhön on saatu haastattelujen kautta.
Sähköisen asioinnin tavoitteena on ollut tehostaa ja helpottaa asiakkaiden sekä näiden avustajien toimintaa ja asiointia tuomioistuimissa ja oikeusaputoimistoissa. Yksi sähköisen asioinnin päätavoitteista on ollut, että se nopeuttaisi ja yksinkertaistaisi päätöksentekoa sekä palkkioiden ja muiden korvausten maksamista. Lisäksi sähköisen asioinnin tavoitteena on oikeusapuasioiden hoitamisessa ollut se, että se mahdollistaa oikeusapupäätösten keskittämisen vähemmän ruuhkaisiin oikeusaputoimistoihin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lakitoimistossa ollaan hyvin tyytyväisiä sähköiseen asianhallintajärjestelmään. Erityisen tyytyväisiä ollaan oikeusavun sähköiseen asiointiin. Opinnäytetyö on raportti siitä, miten sähköinen asiointijärjestelmä toimii tällä hetkellä ja mitä parannettavaa siinä mahdollisesti on. Opinnäytetyötä voidaan käyttää järjestelmän kehittämisessä. The topic of the thesis is legal aid and electronic case management system Romeo. This thesis was commissioned by law office Advukaari Oy. Electronic case management system was implemented 19 December 2008 after Legal Aid Act was amended. Online application has been available since 1 March 2010.
The purpose of this thesis is to study legal aid and electronic case management system Romeo. The aim is also to study electronic transactions within the system, its implementation and functionality. Together with the future of electronic transactions. Another aim was to find answers to following questions: what is legal aid, what are the users’ experiences of the case management system and what possible improvements system requires.
In this thesis legal and qualitative research methods were employed. Legislation, preliminary works of the law, legal literature and the ministry of justice reports were used as sources. Practical aspect for the work has been obtained through containing interviews.
The aim for the electronic case management system is to enhance and facilitate customers and their assistants’ activities and transactions in courts and legal aid offices. One of the main cause has been that it would speed up and simplify decisionmaking as well as make payments and other compensations. In addition, electronic case management system allows for centralization of legal aid decisions in the less busy legal aid offices.
As main result it can be concluded that the law office is very satisfied with the electronic case management system. In particularly, the law office is satisfied with legal aids electronic system. The thesis is a report on how the electronic case management system works at the moment, and what needs to improve. This thesis can be utilized in order to develop the electronic case management system.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia oikeusapua sekä sähköistä asianhallintajärjestelmä Romeota. Työn tavoitteena on myös tutkia järjestelmään kuuluvaa sähköistä asiointia, sen käyttöönottoa ja toimivuutta sekä sähköisen asioinnin tulevaisuutta. Opinnäytetyössä pyritään löytämään vastaus kysymyksiin, mitä oikeusapu on, mitkä ovat sähköisen asianhallintajärjestelmän käyttökokemukset sekä mitä parannettavaa siinä mahdollisesti on.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty lainopillista sekä kvalitatiivista menetelmää. Työn lähteenä on käytetty olemassa olevaa lainsäädäntöä, lain esitöitä, oikeuskirjallisuutta sekä oikeusministeriön raportteja. Käytännön näkökulmaa työhön on saatu haastattelujen kautta.
Sähköisen asioinnin tavoitteena on ollut tehostaa ja helpottaa asiakkaiden sekä näiden avustajien toimintaa ja asiointia tuomioistuimissa ja oikeusaputoimistoissa. Yksi sähköisen asioinnin päätavoitteista on ollut, että se nopeuttaisi ja yksinkertaistaisi päätöksentekoa sekä palkkioiden ja muiden korvausten maksamista. Lisäksi sähköisen asioinnin tavoitteena on oikeusapuasioiden hoitamisessa ollut se, että se mahdollistaa oikeusapupäätösten keskittämisen vähemmän ruuhkaisiin oikeusaputoimistoihin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lakitoimistossa ollaan hyvin tyytyväisiä sähköiseen asianhallintajärjestelmään. Erityisen tyytyväisiä ollaan oikeusavun sähköiseen asiointiin. Opinnäytetyö on raportti siitä, miten sähköinen asiointijärjestelmä toimii tällä hetkellä ja mitä parannettavaa siinä mahdollisesti on. Opinnäytetyötä voidaan käyttää järjestelmän kehittämisessä.
The purpose of this thesis is to study legal aid and electronic case management system Romeo. The aim is also to study electronic transactions within the system, its implementation and functionality. Together with the future of electronic transactions. Another aim was to find answers to following questions: what is legal aid, what are the users’ experiences of the case management system and what possible improvements system requires.
In this thesis legal and qualitative research methods were employed. Legislation, preliminary works of the law, legal literature and the ministry of justice reports were used as sources. Practical aspect for the work has been obtained through containing interviews.
The aim for the electronic case management system is to enhance and facilitate customers and their assistants’ activities and transactions in courts and legal aid offices. One of the main cause has been that it would speed up and simplify decisionmaking as well as make payments and other compensations. In addition, electronic case management system allows for centralization of legal aid decisions in the less busy legal aid offices.
As main result it can be concluded that the law office is very satisfied with the electronic case management system. In particularly, the law office is satisfied with legal aids electronic system. The thesis is a report on how the electronic case management system works at the moment, and what needs to improve. This thesis can be utilized in order to develop the electronic case management system.