Sosiaalipedagoginen hevostoiminta : Miten tutkimukset kuvaavat sosiaalipedagogista hevostoimintaa?
Valkama, Anita (2015)
Valkama, Anita
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121353
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille, miten tutkimukset kuvaavat sosiaalipedagogista hevostoimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa ja lisätä omaa tietouttani sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on kohtalaisen tuntematon työmuoto Suomessa, mutta hyvinkin käytetty kansainvälisesti. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan peruselementit ovat yhteisöllisyys, toiminnallisuus ja elämyksellissyys.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu sosiaalipedagogiikkaan ja sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Katsaus perustuu kansallisiin ja kansainvälisiin tutkimuksiin. Aineisto koostuu seitsemästä suomenkielisestä ja kolmesta englanninkielisestä tutkimuksesta. Tutkimusaineisto rajattiin vuosien 2004-2014 välille. Haku suoritettiin seuraavista tietokannoista: suomalaiset Aleksia ja Googe Scolar, sekä kansainväliset CINAHL Smart Text Searching with Full Text sekä EBSCOhost Academic Search Elite with Full Text. Suomenkielisinä hakusanoina käytettiin: sosiaalipedagoginen hevostoiminta ja sosiaalinen kuntoutus-hevosen hoito. Englanninkielisinä hakusanoina käytettiin: “equine assisted therapy” and “equine facilitated learning” sekä “equine assisted therapy” or “equine facilitated learning” or “equine assisted activities” or “equine facilitated therapy”. Lopulliseen katsaukseen valikoitui kymmenen tutkimusta, jotka analysoitiin aineistolähtöisen eli induktiivisen sisällönanalyysin periaatteita mukaillen.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että sosiaalipedagogisella hevostoiminnalla on positiivisia vaikutuksia asiakkaan vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen oppimiseen, elämänallinnan paratumiseen sekä itseluottamuksen kasvamiseen. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on parhaimmillaan yhteisöllistä, sekä toiminnallista, että elämyksellistä kokonaisvaltaista kuntoutusta, jolla on voimaannuttava vaikutus ihmiseen. The purpose of this thesis was to describe the socio-pedagogical horse activity. The aim was to gather new information and my own knowledge of socio-pedagogical horse activity. Socio-pedagogical horse activity is guite unknow method in Finland but very used abroad. Socio-pedagogical horse activities basic elements are communality, functionality and intense experience.
The theoretical part of the thesis has based on social pedagogy and socio-pedagogical horse activity. The method used in this thesis was a descriptive literature review. The data was consisted of seven Finnish-language and three English-language studies.The data was limited to the years 2004-2014. The data was collected from the following databases: Aleksia, Google Scolar, CINAHL Smart Text Searching with Full Text and EBSCOhost Academic Search Elite with Full Text. The material in this study was analyzed by using inductive data analysis. Finnish search words were: sosiaalipedagoginen hevostoiminta and sosiaalinen kuntoutus-hevosen hoito. English search words were: “equine assisted therapy” and “equine facilitated learning” sekä “equine assisted therapy” or “equine facilitated learning” or “equine assisted activities” or “equine facilitated therapy”. The data consisted of ten studies The material in this study was analyzed by using inductive data analysis.
The results of this descriptive literature review showed that socio-pedagogical horse activity has a positive effect on the mental and social wellbeing of the client, for example improving verbal and nonverbal communication and social skills, supporting of life control and building confidence and self-esteem. Socio-pedagogical horse activity has an empowering effect on the clients.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu sosiaalipedagogiikkaan ja sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Katsaus perustuu kansallisiin ja kansainvälisiin tutkimuksiin. Aineisto koostuu seitsemästä suomenkielisestä ja kolmesta englanninkielisestä tutkimuksesta. Tutkimusaineisto rajattiin vuosien 2004-2014 välille. Haku suoritettiin seuraavista tietokannoista: suomalaiset Aleksia ja Googe Scolar, sekä kansainväliset CINAHL Smart Text Searching with Full Text sekä EBSCOhost Academic Search Elite with Full Text. Suomenkielisinä hakusanoina käytettiin: sosiaalipedagoginen hevostoiminta ja sosiaalinen kuntoutus-hevosen hoito. Englanninkielisinä hakusanoina käytettiin: “equine assisted therapy” and “equine facilitated learning” sekä “equine assisted therapy” or “equine facilitated learning” or “equine assisted activities” or “equine facilitated therapy”. Lopulliseen katsaukseen valikoitui kymmenen tutkimusta, jotka analysoitiin aineistolähtöisen eli induktiivisen sisällönanalyysin periaatteita mukaillen.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että sosiaalipedagogisella hevostoiminnalla on positiivisia vaikutuksia asiakkaan vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen oppimiseen, elämänallinnan paratumiseen sekä itseluottamuksen kasvamiseen. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on parhaimmillaan yhteisöllistä, sekä toiminnallista, että elämyksellistä kokonaisvaltaista kuntoutusta, jolla on voimaannuttava vaikutus ihmiseen.
The theoretical part of the thesis has based on social pedagogy and socio-pedagogical horse activity. The method used in this thesis was a descriptive literature review. The data was consisted of seven Finnish-language and three English-language studies.The data was limited to the years 2004-2014. The data was collected from the following databases: Aleksia, Google Scolar, CINAHL Smart Text Searching with Full Text and EBSCOhost Academic Search Elite with Full Text. The material in this study was analyzed by using inductive data analysis. Finnish search words were: sosiaalipedagoginen hevostoiminta and sosiaalinen kuntoutus-hevosen hoito. English search words were: “equine assisted therapy” and “equine facilitated learning” sekä “equine assisted therapy” or “equine facilitated learning” or “equine assisted activities” or “equine facilitated therapy”. The data consisted of ten studies The material in this study was analyzed by using inductive data analysis.
The results of this descriptive literature review showed that socio-pedagogical horse activity has a positive effect on the mental and social wellbeing of the client, for example improving verbal and nonverbal communication and social skills, supporting of life control and building confidence and self-esteem. Socio-pedagogical horse activity has an empowering effect on the clients.