Yrittäjyys digitaalisessa liiketoimintaympäristössä
Korjonen, Anu (2015)
Korjonen, Anu
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121360
Tiivistelmä
Idea tähän opinnäytetyöhön tuli oman yrityksen perustamisen kautta.
Tämän työn tekijä toimii myös toimeksiantajana. Tarkoituksena työssä on tarkastella yrittäjyyttä ja verkkokauppayrityksen perustamisen elementtejä tapaustutkimuksen avulla. Tapaustutkimuk-sen kohteena on perustettu verkkokauppayritys, jonka toimintamallia on jäsennetty teorian avulla. Tutkimalla yrityksen liiketoimintamahdollisuuksien elementtejä ja yrittäjän ominaisuuksia saadaan käsitys verkkokauppayrityksen perustamiseen liittyvistä vaatimuksista. Vaatimusten tarkastelun kautta ymmärretään tutkimuksen kohteena olevan yrityksen toiminnan kehittämisen keinoja. Tun-nistamalla tutkittavan yrityksen toiminnan kehittämisen keinot, tunnistetaan yrityksen mahdolliset kehityskohteet.
Työssä on käytetty yrittäjyydestä tehtyä tutkimusmateriaalia, artikkeleita ja julkaisuja teoriapoh-jan luomiseen, sekä etsitty internetistä aiheeseen liittyvää tietoa ja tilastoja. Tapaustutkimuksen materiaalina on käytetty yrittäjän tekemää liiketoimintasuunnitelmaa sekä erilaisin työkaluin tehty-jä yritysanalyyseja.
Päätuloksena todettiin verkkokaupan perustamisen vaatimusten olevan samat kuin minkä tahan-sa muun yrityksen. Todettiin yrityksen toimivan teoriassa tarkastellun ”Effectuation” –menetelmän mukaisesti, jossa liiketoiminnan visio tarkentuu yrityksen toiminnan kehityksen kautta. Löydettiin yrityksessä kaksi erilaista asiakasrajapintaa, joista yritys on keskittynyt tässä vaiheessa vain toiseen, ja toisen rajapinnan markkinointistrategia on vielä toteuttamatta.
Työssä todettiinkin tapaustutkimuksen kohteena olevan yrityksen merkittävimmäksi kehityskoh-teeksi loppuasiakasrajapinnan markkinointistrategian edelleen kehittämisen ja toteuttamisen. Yritykselle on tehty liiketoimintasuunnitelman teon yhteydessä myös markkinointistrategia, mutta sitä ei ole lähdetty toteuttamaan eikä kehittämään loppuasiakasrajapinnassa. Näytteilleasettajien suuntaan tehty markkinointi on hoidettu niin hyvin, että sitä ei tarvitse lyhyellä tähtäimellä enää kehittää, vaan yritys voi keskittyä loppuasiakasrajapinnan ja sen markkinoinnin kehittämiseen. The idea for this thesis came from the venture that was founded. Thesis writer herself founded the venture and works as a client for the thesis.
Purpose for this thesis is to study the entrepreneurship as a process of business opportunity
recognition. Business opportunity recognition study answers to the question: What is required to found a business for the digital business environment? The case study is used to describe the elements of the founded venture. By recognizing the business opportunity elements for the founded venture, the main result of the research leads to a development plan. The development plan defines the conclusion for what elements need to be developed for the venture.
The main conclusion for this thesis was, that starting a business for the digital environment re-quires the same elements from entrepreneur and the venture than a traditional business. The venture that was founded, is acting like Effectuation process is defining. Effectuation process defines for example that the vision for the business is clarified during the development of the venture. The venture is founded without knowing the exact and clear vision, and the risk taking is minimal.
The study shows that the venture has two customer interfaces; one for the artist interface and the other for customers buying art interface. The entrepreneur has developed and actively worked for the artist interface so far, and customer interface that are buying art, is not yet well working and need to be developed further. So the marketing strategy for the customer interface need to be developed further.
Tämän työn tekijä toimii myös toimeksiantajana. Tarkoituksena työssä on tarkastella yrittäjyyttä ja verkkokauppayrityksen perustamisen elementtejä tapaustutkimuksen avulla. Tapaustutkimuk-sen kohteena on perustettu verkkokauppayritys, jonka toimintamallia on jäsennetty teorian avulla. Tutkimalla yrityksen liiketoimintamahdollisuuksien elementtejä ja yrittäjän ominaisuuksia saadaan käsitys verkkokauppayrityksen perustamiseen liittyvistä vaatimuksista. Vaatimusten tarkastelun kautta ymmärretään tutkimuksen kohteena olevan yrityksen toiminnan kehittämisen keinoja. Tun-nistamalla tutkittavan yrityksen toiminnan kehittämisen keinot, tunnistetaan yrityksen mahdolliset kehityskohteet.
Työssä on käytetty yrittäjyydestä tehtyä tutkimusmateriaalia, artikkeleita ja julkaisuja teoriapoh-jan luomiseen, sekä etsitty internetistä aiheeseen liittyvää tietoa ja tilastoja. Tapaustutkimuksen materiaalina on käytetty yrittäjän tekemää liiketoimintasuunnitelmaa sekä erilaisin työkaluin tehty-jä yritysanalyyseja.
Päätuloksena todettiin verkkokaupan perustamisen vaatimusten olevan samat kuin minkä tahan-sa muun yrityksen. Todettiin yrityksen toimivan teoriassa tarkastellun ”Effectuation” –menetelmän mukaisesti, jossa liiketoiminnan visio tarkentuu yrityksen toiminnan kehityksen kautta. Löydettiin yrityksessä kaksi erilaista asiakasrajapintaa, joista yritys on keskittynyt tässä vaiheessa vain toiseen, ja toisen rajapinnan markkinointistrategia on vielä toteuttamatta.
Työssä todettiinkin tapaustutkimuksen kohteena olevan yrityksen merkittävimmäksi kehityskoh-teeksi loppuasiakasrajapinnan markkinointistrategian edelleen kehittämisen ja toteuttamisen. Yritykselle on tehty liiketoimintasuunnitelman teon yhteydessä myös markkinointistrategia, mutta sitä ei ole lähdetty toteuttamaan eikä kehittämään loppuasiakasrajapinnassa. Näytteilleasettajien suuntaan tehty markkinointi on hoidettu niin hyvin, että sitä ei tarvitse lyhyellä tähtäimellä enää kehittää, vaan yritys voi keskittyä loppuasiakasrajapinnan ja sen markkinoinnin kehittämiseen.
Purpose for this thesis is to study the entrepreneurship as a process of business opportunity
recognition. Business opportunity recognition study answers to the question: What is required to found a business for the digital business environment? The case study is used to describe the elements of the founded venture. By recognizing the business opportunity elements for the founded venture, the main result of the research leads to a development plan. The development plan defines the conclusion for what elements need to be developed for the venture.
The main conclusion for this thesis was, that starting a business for the digital environment re-quires the same elements from entrepreneur and the venture than a traditional business. The venture that was founded, is acting like Effectuation process is defining. Effectuation process defines for example that the vision for the business is clarified during the development of the venture. The venture is founded without knowing the exact and clear vision, and the risk taking is minimal.
The study shows that the venture has two customer interfaces; one for the artist interface and the other for customers buying art interface. The entrepreneur has developed and actively worked for the artist interface so far, and customer interface that are buying art, is not yet well working and need to be developed further. So the marketing strategy for the customer interface need to be developed further.