Urheiluseuran / non-profit organisaation markkinointisuunnitelma case : Pattijoen urheilijat
Pirkola, Niko (2015)
Pirkola, Niko
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121363
Tiivistelmä
Pattijoen Urheilijat on Superpesis joukkue Raahesta, joka on perustettu vuonna 1928. Vuonna 2015 joukkue pelaa Superpesistä mikä on korkein sarjataso Suomessa. Pattijoen Urheilijoiden tavoite on voittaa Suomen mestaruus lähivuosina
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Pattijoen Urheilijoiden kanssa. Opinnäytetyö on luonteeltaan markkinointisuunnitelma, jonka tarkoituksena oli tarkastella markkinoinnin nykytilan-netta organisaatiossa sekä antaa uusia ideoita ja näkökulmia tulevaisuutta silmälläpitäen. Opin-näytetyön alussa tarkastellaan organisaation nykytilannetta eri analyyseilla sekä sen jälkeen ur-heilumarkkinoinnin perusteita.
Urheiluseuran markkinoinnin suunnitteleminen ja sen hyödyntäminen tehokkaasti on nykypäivänä entistä tärkeämpää. Urheilumarkkinointi on haastavaa sen moniulotteisuuden ja arvaamattomuu-den vuoksi. Urheilu tarjoaa elämyksiä ja urheilumarkkinoinnin tehtävänä on tyydyttää urheilu tuotteen kuluttajan toiveet ja tarpeet. Pattijoen Urheilijat is a finnish baseball club from Raahe and it was founded in 1928. In 2015 the team plays in league called Superpesis, which is the highest league in Finland. Pattijoen Urheilijat’s target is a won championship title in near future.
This thesis was done in co-operation with Pattijoen Urheiljat. This thesis is a marketing plan which goal was to examine the present situation of marketing inside the organization and to give new ideas and points of view for the future. At the beginning of the thesis examines the organiza-tion's current situation in the different analyzes, as well as after sports marketing criteria.
Sports club marketing planning and its effective utilization are
more necessary nowadays. Sport marketing is a very challenging work because it’s multidimensional and unpredictability. Power of sport is its experiences. Sport marketing's main mission is to pursue customer’s demands and wishes. To succeed in this mission the key is to prerequisite of top sport club.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Pattijoen Urheilijoiden kanssa. Opinnäytetyö on luonteeltaan markkinointisuunnitelma, jonka tarkoituksena oli tarkastella markkinoinnin nykytilan-netta organisaatiossa sekä antaa uusia ideoita ja näkökulmia tulevaisuutta silmälläpitäen. Opin-näytetyön alussa tarkastellaan organisaation nykytilannetta eri analyyseilla sekä sen jälkeen ur-heilumarkkinoinnin perusteita.
Urheiluseuran markkinoinnin suunnitteleminen ja sen hyödyntäminen tehokkaasti on nykypäivänä entistä tärkeämpää. Urheilumarkkinointi on haastavaa sen moniulotteisuuden ja arvaamattomuu-den vuoksi. Urheilu tarjoaa elämyksiä ja urheilumarkkinoinnin tehtävänä on tyydyttää urheilu tuotteen kuluttajan toiveet ja tarpeet.
This thesis was done in co-operation with Pattijoen Urheiljat. This thesis is a marketing plan which goal was to examine the present situation of marketing inside the organization and to give new ideas and points of view for the future. At the beginning of the thesis examines the organiza-tion's current situation in the different analyzes, as well as after sports marketing criteria.
Sports club marketing planning and its effective utilization are
more necessary nowadays. Sport marketing is a very challenging work because it’s multidimensional and unpredictability. Power of sport is its experiences. Sport marketing's main mission is to pursue customer’s demands and wishes. To succeed in this mission the key is to prerequisite of top sport club.