Sosiaalisen median markkinointi rakennustarvikealan yrityksessä
Pekkala, Joonas (2024)
Pekkala, Joonas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121377
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi K-Rauta Välivainio. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin nykytilaa sekä esittää selkeitä kehitysideoita tulevaisuutta varten. Toimeksiantajalle oli olennaista selvittää, mitä markkinoinnin saralla tehdään oikein jo tässä vaiheessa ja mitä voitaisiin tehdä paremmin, jotta saataisiin markkinoinnilla enemmän tulosta aikaan. K-Rauta Välivainio tekee sisältöä sosiaaliseen mediaan säännöllisesti ja haluaa kehittyä siinä monipuolisesti.
Tutkimuksen tietoperusta käsittelee yleisellä tasolla markkinointia, joka tarkentuu somemarkkinointiin. Lisäksi työssä käsitellään markkinoinnin eri malleja, hyötyjä sekä rakennusalan tilannetta somemarkkinoinnissa.
Tutkimuksen tueksi luotiin haastattelurunko sekä kysely, ja ne analysoitiin laadullisesti. Tutkimuksessa haastateltiin K-Rauta Välivainion työntekijöitä ja asiakkaita, sillä tutkimuksen kannalta oli olennaista saada molempien osapuolten ääni kuuluviin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että somemarkkinoinnin taso yrityksessä on varsin hyvällä pohjalla ja se toimii jo nyt suhteellisen hyvin.
Merkittävimpinä huomioina todettiin, että toimeksiantajan sisältö sosiaalisessa mediassa on jo varsin toimivaa, mutta kehityskohteita on helppo löytää ja luoda käyttäen apuna asiakkaiden omakohtaisia kokemuksia. Toimeksiantajan on helppo jatkaa nykyisen kaltaisen sosiaalisen median sisällön julkaisemista, muistaen julkaisuissaan aitouden, rentouden ja kilpailijoista erottumisen.
Tutkimuksen tietoperusta käsittelee yleisellä tasolla markkinointia, joka tarkentuu somemarkkinointiin. Lisäksi työssä käsitellään markkinoinnin eri malleja, hyötyjä sekä rakennusalan tilannetta somemarkkinoinnissa.
Tutkimuksen tueksi luotiin haastattelurunko sekä kysely, ja ne analysoitiin laadullisesti. Tutkimuksessa haastateltiin K-Rauta Välivainion työntekijöitä ja asiakkaita, sillä tutkimuksen kannalta oli olennaista saada molempien osapuolten ääni kuuluviin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että somemarkkinoinnin taso yrityksessä on varsin hyvällä pohjalla ja se toimii jo nyt suhteellisen hyvin.
Merkittävimpinä huomioina todettiin, että toimeksiantajan sisältö sosiaalisessa mediassa on jo varsin toimivaa, mutta kehityskohteita on helppo löytää ja luoda käyttäen apuna asiakkaiden omakohtaisia kokemuksia. Toimeksiantajan on helppo jatkaa nykyisen kaltaisen sosiaalisen median sisällön julkaisemista, muistaen julkaisuissaan aitouden, rentouden ja kilpailijoista erottumisen.