HopLopin sosiaalisen median kehittäminen
Porko, Jonna (2024)
Porko, Jonna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401141394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401141394
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää HopLopin sosiaalisen median kanavia kauttaaltaan ja kartoittaa ketä HopLopin asiakkaat ovat, sekä millaista sisältöä he haluavat seurata. Tarkoituksena oli ensin kartoittaa millaisia kanavia ja sisältöjä HopLopilla oli jo olemassa, ja täten yhdistää havaittu HopLopin kohderyhmä, sekä sisältö mitä kanavilla tulee olla. Lopputuloksesta oli tarkoitus saada toimiva kokonaisuus, jota seurattaisiin tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin asiakaskyselyä, jossa selvitettiin millaisesta sisällöstä he ovat kiinnostuneita. Asiakaskyselyyn osallistui yli 400 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä, josta toimeksiantaja sai tärkeää tietoa miten sosiaalista mediaa, tulisi kehittää sisällöllisesti.
Sosiaalinen media ja sen käyttäjät kehittyvät koko ajan, joten yritysten on hyvä seurata kehittymistä ja kehittää omaa toimintaa sen mukana. Sosiaalisen median markkinointi tulee olla hyvin suunniteltua ja budjetoitua. Yritykset, jotka käyttävät sosiaalista mediaa isoimpana markkinointikanavanaan, ovat luoneet oman markkinointisuunnitelman. Suunnitelmassa tulee olla esitettynä, miten brändi tuodaan esille kohderyhmälle oikealla tavalla ja kartoittaa ketkä ovat yrityksen kohderyhmä ja millaista sisältöä he haluavat seurata ja missä kanavassa.
Työn aikana suoritettiin asiakaskysely. Kyselyssä tuli ilmi, että toimeksiantajan kohderyhmä toivoisi sisällöltä myös kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä, vaikkakin tuotteita ja palveluita myyvä sisältö, jo kohderyhmää kiinnostaisikin. Sisällön määrää tulisi kasvattaa, jotta jatkossa tavoitettaisiin myös lisää pienempiä kohderyhmiä.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin asiakaskyselyä, jossa selvitettiin millaisesta sisällöstä he ovat kiinnostuneita. Asiakaskyselyyn osallistui yli 400 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä, josta toimeksiantaja sai tärkeää tietoa miten sosiaalista mediaa, tulisi kehittää sisällöllisesti.
Sosiaalinen media ja sen käyttäjät kehittyvät koko ajan, joten yritysten on hyvä seurata kehittymistä ja kehittää omaa toimintaa sen mukana. Sosiaalisen median markkinointi tulee olla hyvin suunniteltua ja budjetoitua. Yritykset, jotka käyttävät sosiaalista mediaa isoimpana markkinointikanavanaan, ovat luoneet oman markkinointisuunnitelman. Suunnitelmassa tulee olla esitettynä, miten brändi tuodaan esille kohderyhmälle oikealla tavalla ja kartoittaa ketkä ovat yrityksen kohderyhmä ja millaista sisältöä he haluavat seurata ja missä kanavassa.
Työn aikana suoritettiin asiakaskysely. Kyselyssä tuli ilmi, että toimeksiantajan kohderyhmä toivoisi sisällöltä myös kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä, vaikkakin tuotteita ja palveluita myyvä sisältö, jo kohderyhmää kiinnostaisikin. Sisällön määrää tulisi kasvattaa, jotta jatkossa tavoitettaisiin myös lisää pienempiä kohderyhmiä.