Insinöörien verkkokoulutus vastauksena rakennemuutokseen : kokemuksia PoraKONE-hankkeesta
Editoija
Junell, Timo
Stenfors, Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-782-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-782-8
Tiivistelmä
Työmarkkinoilla tunnistettuja ongelmia ovat nopeat muutokset elinkeinoelämän työvoiman tarpeessa ja osaamisen vanheneminen. PoraKONE-hankkeessa kehitettiin uusi toimintamalli, jolla vastataan insinöörien osaamistarpeiden muutoksiin ja luodaan uudenlaista yhteistyötä korkeakoulujen kesken.
Hankkeen pilottitoteutuksissa koulutettiin insinöörejä kone-, energia- ja meritekniikan yritysten tarpeisiin. Hanke oli osa 6Aika-strategiaa eli Suomen kuuden suurimman kaupungin – Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun ja Oulun – yhteistä kestävän kaupunkikehittämisen strategiaa. Hankkeen toteuttivat ammattikorkeakoulut Metropolia, Oulu, Tampere ja Turku, mutta sen tulokset ovat hankkeen jälkeen avoimen ammattikorkeakoulun kautta käytettävissä insinööriosaamisen laajentamiseen koko Suomessa.
Tässä loppujulkaisussa esitellään tarkemmin valittujen alojen täydennyskoulutusten toteutuksia, jotka olivat hankkeen keskeisiä toimenpiteitä. Nämä insinöörikoulutuksen sisältöä laajentavat opetusmoduulit suunniteltiin ja toteutettiin kokonaan tai lähes kokonaan etäopetuksena.
Käytännön kokemusten ja opiskelijapalautteiden lisäksi analysoimme myös eteen tulleita ongelmia ja niiden ratkaisuvaihtoehtoja jatkoa ajatellen. Osa haasteista liittyi teknisiin järjestelmiin ja oppimisympäristöihin, osa kiristyneisiin tietoturvavaatimuksiin. Kaikkia haasteita ei onnistuttu ennakoimaan hankkeen suunnitteluvaiheessa.
Tulevaisuudessa panostukset jatkuvaan oppimiseen sekä varautuminen tuleviin poikkeustilanteisiin edellyttävät toimivia verkko-opetusmateriaaleja ja kattavaa paikasta riippumattomien opintojen tarjontaa. Myös tähän tarpeeseen PoraKONE-hanke on osaltaan ollut vastaamassa.
Hankkeen pilottitoteutuksissa koulutettiin insinöörejä kone-, energia- ja meritekniikan yritysten tarpeisiin. Hanke oli osa 6Aika-strategiaa eli Suomen kuuden suurimman kaupungin – Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun ja Oulun – yhteistä kestävän kaupunkikehittämisen strategiaa. Hankkeen toteuttivat ammattikorkeakoulut Metropolia, Oulu, Tampere ja Turku, mutta sen tulokset ovat hankkeen jälkeen avoimen ammattikorkeakoulun kautta käytettävissä insinööriosaamisen laajentamiseen koko Suomessa.
Tässä loppujulkaisussa esitellään tarkemmin valittujen alojen täydennyskoulutusten toteutuksia, jotka olivat hankkeen keskeisiä toimenpiteitä. Nämä insinöörikoulutuksen sisältöä laajentavat opetusmoduulit suunniteltiin ja toteutettiin kokonaan tai lähes kokonaan etäopetuksena.
Käytännön kokemusten ja opiskelijapalautteiden lisäksi analysoimme myös eteen tulleita ongelmia ja niiden ratkaisuvaihtoehtoja jatkoa ajatellen. Osa haasteista liittyi teknisiin järjestelmiin ja oppimisympäristöihin, osa kiristyneisiin tietoturvavaatimuksiin. Kaikkia haasteita ei onnistuttu ennakoimaan hankkeen suunnitteluvaiheessa.
Tulevaisuudessa panostukset jatkuvaan oppimiseen sekä varautuminen tuleviin poikkeustilanteisiin edellyttävät toimivia verkko-opetusmateriaaleja ja kattavaa paikasta riippumattomien opintojen tarjontaa. Myös tähän tarpeeseen PoraKONE-hanke on osaltaan ollut vastaamassa.