Kauneusalan liiketilan toiminnan käynnistäminen ja kehittäminen
Lehti, Lotta (2024)
Lehti, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401161440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401161440
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata aloittavan kauneusalan liiketilan toiminnan käynnistämistä ja kehittämistä. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi lokakuussa 2023 toimintansa Kotkan Karhulassa aloittanut Studio Hani, jonka toiminta on keskittynyt rakennekynsipalveluihin. Opinnäytetyössä keskityttiin ensisijaisesti yrityksen uusasiakashankinnan, brändin ja sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen.
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjamallisena, jolloin se koostuu kymmenen raportointiviikon aikana tehdyistä päiväkirjamerkinnöistä. Jokaisen raportointiviikon lopuksi viikon aikana tehdystä kehitystyöstä on tehty teoriaan pohjautuva viikkoanalyysi. Viikkoanalyyseissä käsiteltävinä teemoina oli muun muassa asiakaskokemus, markkinointisuunnitelma sekä Instagram-markkinoinnin analysointi.
Toimeksiantaja hyötyi opinnäytetyöstä säännöllisellä ja suunnitelmallisella markkinoinnilla, jonka avulla se pystyi kasvattamaan näkyvyyttään ja tunnettuuttaan potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa toiminnan alkuvaiheessa. Opinnäytetyö tuo myös jatkuvuutta toimeksiantajan markkinointiin esimerkiksi siinä laaditun markkinointisuunnitelman avulla. Jatkossa on hyvä perehtyä sosiaalisen median algoritmeihin tarkemmin ja hankkia säännöllisesti ajankohtaista tietoa niiden kehittymisestä, jotta yrityksen näkyvyys voidaan pitää hyvällä tasolla. Markkinointisuunnitelmaa on myös hyvä kehittää jakamalla vastuualueita tilan molempien yrittäjien välillä.
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjamallisena, jolloin se koostuu kymmenen raportointiviikon aikana tehdyistä päiväkirjamerkinnöistä. Jokaisen raportointiviikon lopuksi viikon aikana tehdystä kehitystyöstä on tehty teoriaan pohjautuva viikkoanalyysi. Viikkoanalyyseissä käsiteltävinä teemoina oli muun muassa asiakaskokemus, markkinointisuunnitelma sekä Instagram-markkinoinnin analysointi.
Toimeksiantaja hyötyi opinnäytetyöstä säännöllisellä ja suunnitelmallisella markkinoinnilla, jonka avulla se pystyi kasvattamaan näkyvyyttään ja tunnettuuttaan potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa toiminnan alkuvaiheessa. Opinnäytetyö tuo myös jatkuvuutta toimeksiantajan markkinointiin esimerkiksi siinä laaditun markkinointisuunnitelman avulla. Jatkossa on hyvä perehtyä sosiaalisen median algoritmeihin tarkemmin ja hankkia säännöllisesti ajankohtaista tietoa niiden kehittymisestä, jotta yrityksen näkyvyys voidaan pitää hyvällä tasolla. Markkinointisuunnitelmaa on myös hyvä kehittää jakamalla vastuualueita tilan molempien yrittäjien välillä.