Menetelmiä kiertotalouden opettamiseen : opas ja työkalupakki
Mäkiö, Inka; Virta, Marketta (2019)
Mäkiö, Inka
Virta, Marketta
Turun ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-721-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-721-7
Tiivistelmä
Muuttuva maailma vaatii muutoksia tuotanto- ja kulutustapoihin ja sitä myötä myös koulutukseen.
Koska luonnonvarojen riittämättömyys on todellinen uhka, on siirryttävä hyödyntämään niitä resursseja, jotka ihmiskunnalla jo tällä hetkellä on käytössä. Kiertotaloudessa materiaalit ja ravinteet kiertävät ja säilyttävät arvonsa. Kiertotalouteen siirtyminen vaatii muutoksia niin yksittäiseltä kuluttajalta kuin yhteiskunnalta ja yrityksiltä.
Koulutuksen merkitys korostuu kiertotalouteen siirryttäessä, sillä kiertotalouden asiantuntijat kehittyvät juuri tänään eri oppilaitoksissa ympäri maailmaa. Kiertotaloutta ei voi sitoa yhteen ammattiin tai tieteenalaan, sillä sen onnistuminen vaatii vuoropuhelua erilaisten toimijoiden välillä. Kiertotalouden opetuksen tulisi siten myös olla poikkitieteellistä ja koskea eri koulutusaloja.
Tässä oppaassa esitellään kolme menetelmää kiertotalouden opettamiseen. Menetelmät voi ottaa käyttöön kuka tahansa opiskelijoiden kanssa työskentelevä taustasta riippumatta. Menetelmiä yhdistää monialaisuus, projektimaisuus ja työelämälähtöisyys Menetelmät on kehitetty korkeakouluille, mutta niitä voi käyttää myös toisen asteen koulutuksessa.
Opas on tuotettu osana Sitran rahoittamaa #kiertotalous – uutta yritysyhteistyötä ja pedagogiikkaa kiertotalouden moduuliopintojen edistämiseksi -hanketta. Hanke on osa laajempaa Sitran hankekokonaisuutta, jossa kehitetään kiertotalousopetusta kaikille koulutusasteille.
Koska luonnonvarojen riittämättömyys on todellinen uhka, on siirryttävä hyödyntämään niitä resursseja, jotka ihmiskunnalla jo tällä hetkellä on käytössä. Kiertotaloudessa materiaalit ja ravinteet kiertävät ja säilyttävät arvonsa. Kiertotalouteen siirtyminen vaatii muutoksia niin yksittäiseltä kuluttajalta kuin yhteiskunnalta ja yrityksiltä.
Koulutuksen merkitys korostuu kiertotalouteen siirryttäessä, sillä kiertotalouden asiantuntijat kehittyvät juuri tänään eri oppilaitoksissa ympäri maailmaa. Kiertotaloutta ei voi sitoa yhteen ammattiin tai tieteenalaan, sillä sen onnistuminen vaatii vuoropuhelua erilaisten toimijoiden välillä. Kiertotalouden opetuksen tulisi siten myös olla poikkitieteellistä ja koskea eri koulutusaloja.
Tässä oppaassa esitellään kolme menetelmää kiertotalouden opettamiseen. Menetelmät voi ottaa käyttöön kuka tahansa opiskelijoiden kanssa työskentelevä taustasta riippumatta. Menetelmiä yhdistää monialaisuus, projektimaisuus ja työelämälähtöisyys Menetelmät on kehitetty korkeakouluille, mutta niitä voi käyttää myös toisen asteen koulutuksessa.
Opas on tuotettu osana Sitran rahoittamaa #kiertotalous – uutta yritysyhteistyötä ja pedagogiikkaa kiertotalouden moduuliopintojen edistämiseksi -hanketta. Hanke on osa laajempaa Sitran hankekokonaisuutta, jossa kehitetään kiertotalousopetusta kaikille koulutusasteille.