Visuaalisen ilmeen suunnitelma Auto Juusolat Oy:lle
Kinnunen, Heidi (2016)
Kinnunen, Heidi
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401171470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401171470
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella ja kehittää uudelle autoalan yritykselle visuaalinen ilme ja siihen sisältyvät peruselementit, kuten logo, typografia ja värimaailma sekä näiden sovellukset, kuten verkkosivut, käyntikortti, laskupohja, valtakirjamalli ja graafinen ohjeisto. Työn toimeksiantajana toimii keväällä 2015 perustettu Auto Juusolat Oy. Auto Juusolat Oy on pieni, taivalkoskelainen perheyritys, joka myy ja ostaa käytettyjä autoja. Opinnäytetyö vastaa yrityksen tarpeeseen, sillä sille ei ole aikaisemmin suunniteltu visuaalista ilmettä.
Opinnäytetyön tietoperustassa pohditaan muun muassa yrityskuvaa ja sen tavoitteita. Sen jälkeen selvitetään mielikuvien, toiminta-ajatuksen ja liikeidean, vision ja arvojen sekä strategian osuutta yrityskuvan muodostumisessa. Tietoperustassa avataan myös lyhyesti design management -käsitettä. Kirjallisen osuuden toinen osio käsittelee visuaalista linjaa, sen luomista, arviointia ja seurantaa sekä visuaalisia peruselementtejä. Peruselementeistä tarkemmin paneudutaan nimeen, logoon ja liikemerkkiin sekä typografiaan ja väreihin.
Työn perusteella voidaan todeta, että visuaalisen ilmeen suunnittelu on kokonaisvaltainen prosessi. Visuaalisen ilmeen suunnittelussa on hyvä lähteä liikkeelle yrityksen ytimestä, siitä millainen yritys on ja haluaa olla. Toimiva visuaalinen linja on selkeä ja yhtenäinen. Se viestii yrityksen ammattimaisuudesta ja luotettavuudesta.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritykselle luotiin yhdenmukainen ja kilpailijoista erottuva visuaalinen ilme. Toimeksiantajan lisäksi työstä voivat hyötyä muut aiheesta kiinnostuneet henkilöt. Opinnäytetyötä voivat käyttää apunaan myös henkilöt ja organisaatiot, jotka suunnittelevat pienelle yritykselle visuaalista linjaa. The aim of this thesis is to design and create a visual identity for a new company. The visual identity includes basic visual elements as logo, typography and colors as well as their applications e.g. website, business card, invoice layout, letter of attorney and style guide. The case company is a small family business Auto Juusolat Ltd, which is located in Taivalkoski. The company buys and sells used cars. Auto Juusolat Ltd was founded in the spring of 2015 and therefore it does not have a visual identity yet.
The theory section of the thesis handles e.g. corporate image with its goals and development. Mental images, business idea, vision, values and strategy have a big role in the development of the corporate image. Concept of design management is also briefly covered in the theory section. The second part of the theory section handles the visual line and its creation and evaluation, along with the basic visual elements.
The thesis indicates that the creation of the visual identity is a comprehensive process. When designing the visual identity, the first step is to study the core of the company: What kind of company it currently is and what kind of company it wants to be. A functional visual identity is clear and integrated, and it gives a professional and trustworthy image about the company.
The results of the thesis include an integral and distinctive visual identity for the case company. In addition to the case company, other people interested in this topic can take advantage of the thesis. Moreover, this thesis can be helpful for people and organizations who are designing a visual identity for a small company.
Opinnäytetyön tietoperustassa pohditaan muun muassa yrityskuvaa ja sen tavoitteita. Sen jälkeen selvitetään mielikuvien, toiminta-ajatuksen ja liikeidean, vision ja arvojen sekä strategian osuutta yrityskuvan muodostumisessa. Tietoperustassa avataan myös lyhyesti design management -käsitettä. Kirjallisen osuuden toinen osio käsittelee visuaalista linjaa, sen luomista, arviointia ja seurantaa sekä visuaalisia peruselementtejä. Peruselementeistä tarkemmin paneudutaan nimeen, logoon ja liikemerkkiin sekä typografiaan ja väreihin.
Työn perusteella voidaan todeta, että visuaalisen ilmeen suunnittelu on kokonaisvaltainen prosessi. Visuaalisen ilmeen suunnittelussa on hyvä lähteä liikkeelle yrityksen ytimestä, siitä millainen yritys on ja haluaa olla. Toimiva visuaalinen linja on selkeä ja yhtenäinen. Se viestii yrityksen ammattimaisuudesta ja luotettavuudesta.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritykselle luotiin yhdenmukainen ja kilpailijoista erottuva visuaalinen ilme. Toimeksiantajan lisäksi työstä voivat hyötyä muut aiheesta kiinnostuneet henkilöt. Opinnäytetyötä voivat käyttää apunaan myös henkilöt ja organisaatiot, jotka suunnittelevat pienelle yritykselle visuaalista linjaa.
The theory section of the thesis handles e.g. corporate image with its goals and development. Mental images, business idea, vision, values and strategy have a big role in the development of the corporate image. Concept of design management is also briefly covered in the theory section. The second part of the theory section handles the visual line and its creation and evaluation, along with the basic visual elements.
The thesis indicates that the creation of the visual identity is a comprehensive process. When designing the visual identity, the first step is to study the core of the company: What kind of company it currently is and what kind of company it wants to be. A functional visual identity is clear and integrated, and it gives a professional and trustworthy image about the company.
The results of the thesis include an integral and distinctive visual identity for the case company. In addition to the case company, other people interested in this topic can take advantage of the thesis. Moreover, this thesis can be helpful for people and organizations who are designing a visual identity for a small company.