Messujen avulla Korean markkinoille : Hyvä messuosallistuminen – Case Profin Oy
Naumanen, Tiina (2016)
Naumanen, Tiina
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401171490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401171490
Tiivistelmä
Sain opinnäytetyön aiheen yrityksestä, jossa suoritin opintoihin kuuluvat harjoittelujaksot. Työn toimeksiantajana toimi kotimainen yritys Profin Oy, joka on erikoistunut lasiliukuseinien ja ikkunoiden valmistamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada toimeksiantajalle käytännönläheinen tietopaketti niin Etelä-Korean liiketoimintakulttuurista kuin laatia suunnitelma messuosallistumisesta Korean messuille.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena hyödyntäen jo olemassa olevaa aineistoa sekä tutkimuksia muun muassa Korean liiketoimintakulttuurista. Tämän lisäksi suoritettiin laadullinen tutkimus teemahaastatteluna Korean liiketoimintakulttuuriin sekä messuihin liittyen. Tällä asiantuntijahaastattelulla saatiin täydennettyä kirjoituspöytätutkimusta ja laajennettua näkemystä aiheesta. Haastattelusta nousi ideoita itse messuohjeistuksen tekemiseen sekä se vahvisti teoriapohjaa.
Tuloksena saavutettiin laaja tietopaketti jonka avulla toimeksiantaja voi laajentaa tietämystään Koreaan liittyen. Korean liiketoimintakulttuuri saatiin yhdistettyä messuosallistumisen kannalta tärkeisiin asioihin. Opinnäytetyön lopussa on messuosallistumisen suunnitelma, jota toimeksiantaja voi hyödyntää suunnitellessaan messuosallistumista Koreaan.
Työn aikana kävi ilmi, että ennen varsinaista messuosallistumista olisi hyvä rakentaa suhteita jo olemassa olevien yhteistyökumppaneiden kautta. Messuosallistumisen ei siis itsessään takaa markkinoille pääsyä, vaan se on suhteiden ja verkostojen rakentamista, joita oikein hyödyntämällä voi avata ovet uuteen maahan. The subject for this Bachelor’s thesis came from a company where I did my practical training as a part of my studies. Profin Oy manufactures sliding doors and windows and exports its products actively to over 30 countries per year. However, South Korea is a market area that is still new to the company and they wanted to know more about it.
The main objectives for this study were to create a plan of first trade show attendance to Profin at South Korea and to offer insight about its business culture. The study includes a theory section and an empirical section that deals with the case company. In addition, qualitative study was conducted to gain deeper understanding about the subject.
Main outcome of the thesis was a completed plan for first trade show attendance to South Korea’s market for the commissioner. Theory part helps the commissioner to gain knowledge of South Korea’s culture and in addition, how to create a good trade show attendance. The actual plan for the commissioner combines the theory about trade shows and South Korea’s business culture and gives ideas for the attendance.
Even though trade show attendance is a big chance and challenge, it does not itself guarantee that the company will get into the new market. If done correctly, attendance will give the company a chance to build networks and gain access to South Korea’s market. Constantly growing South Korea’s market could mean more business opportunities for Finnish companies.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena hyödyntäen jo olemassa olevaa aineistoa sekä tutkimuksia muun muassa Korean liiketoimintakulttuurista. Tämän lisäksi suoritettiin laadullinen tutkimus teemahaastatteluna Korean liiketoimintakulttuuriin sekä messuihin liittyen. Tällä asiantuntijahaastattelulla saatiin täydennettyä kirjoituspöytätutkimusta ja laajennettua näkemystä aiheesta. Haastattelusta nousi ideoita itse messuohjeistuksen tekemiseen sekä se vahvisti teoriapohjaa.
Tuloksena saavutettiin laaja tietopaketti jonka avulla toimeksiantaja voi laajentaa tietämystään Koreaan liittyen. Korean liiketoimintakulttuuri saatiin yhdistettyä messuosallistumisen kannalta tärkeisiin asioihin. Opinnäytetyön lopussa on messuosallistumisen suunnitelma, jota toimeksiantaja voi hyödyntää suunnitellessaan messuosallistumista Koreaan.
Työn aikana kävi ilmi, että ennen varsinaista messuosallistumista olisi hyvä rakentaa suhteita jo olemassa olevien yhteistyökumppaneiden kautta. Messuosallistumisen ei siis itsessään takaa markkinoille pääsyä, vaan se on suhteiden ja verkostojen rakentamista, joita oikein hyödyntämällä voi avata ovet uuteen maahan.
The main objectives for this study were to create a plan of first trade show attendance to Profin at South Korea and to offer insight about its business culture. The study includes a theory section and an empirical section that deals with the case company. In addition, qualitative study was conducted to gain deeper understanding about the subject.
Main outcome of the thesis was a completed plan for first trade show attendance to South Korea’s market for the commissioner. Theory part helps the commissioner to gain knowledge of South Korea’s culture and in addition, how to create a good trade show attendance. The actual plan for the commissioner combines the theory about trade shows and South Korea’s business culture and gives ideas for the attendance.
Even though trade show attendance is a big chance and challenge, it does not itself guarantee that the company will get into the new market. If done correctly, attendance will give the company a chance to build networks and gain access to South Korea’s market. Constantly growing South Korea’s market could mean more business opportunities for Finnish companies.