Esimiesten keskustelukäytäntöjen vaikutus yksilön suoriutumiseen
Kivioja, Marjaana (2016)
Kivioja, Marjaana
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401171493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401171493
Tiivistelmä
Esimiesten päivittäisellä tekemisellä ja toiminnalla on merkittävä vaikutus yksilön suoriutumiseen. Toimiva ja avoin työyhteisö auttaa työntekijöitä pääsemään parhaaseensa. Toimeksiantajana on taloushallintopalveluita tarjoava Talenom Oyj, joka työllistää Suomessa yli 500 henkilöä. Työn tarkoituksena oli selvittää yksiköiden välisiä eroja toimintamalleissa ja löytää yksilön suoriutumisen kannalta toimivin malli.
Opinnäytetyön pääteemat ovat suorituksen johtaminen, kehityskeskustelut sekä päivittäisjohtaminen. Tietoperustana on käytetty alan kirjallisuutta ja lehtiartikkeleita. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Työtä varten haastateltiin organisaation eri yksiköiden alaisia ja esimiehiä, yhteensä kahdeksaa henkilöä.
Opinnäytetyössä tehtiin vertailua eri yksiköiden toimintamallien välillä. Tulokset vahvistivat näkökulmaa, jonka myös alan kirjallisuudesta sai: selkeät työnkuvat, yrityksen vision tiedostaminen, aktiivinen keskustelukulttuuri alaisten kanssa sekä vuorovaikutteisen suhde alaisen ja esimiehen välillä auttaa yksilöitä suoriutumaan työssään paremmin.
Opinnäytetyön tulokset näyttävät organisaatiolle, millaiset vaikutukset erilaisilla toimintamalleilla on yksilön suoriutumiseen. Näiden pohjalta organisaatiossa voidaan miettiä mahdollisia muutoksia toimintamalleissa. The daily action of managers have a significant effect on the subordinates’ performance. A pleasant and open work community helps workers to do their best. The assigner company of this thesis is Talenom Oyj. Talenom Oyj operating in the field of financial services. The company provides employment to over 500 people in Finland. The purpose of this thesis was to determine what kind of differences there are between operational models of the departments and find the most effective model.
The main themes in this thesis are performance management, performance appraisal and day-to-day management. The theoretical framework is devided from literature and articles about these themes. This thesis was based on a qualitative method and the data were collected by contacting theme interviews. Eight people have been interviewed and four of them were workers and four managers.
In the thesis comparisons were made between different operational models of departments. The results confirmed the perspective obtained from the literature: clear job descriptions, knowledge of organization’s vision, active discussion culture with subordinates, and interactive relationship between subordinates and managers are the factors which help people to better manage their job.
The results of the thesis illustrate the effects of different operational models on employees’ performance. These might be useful for the case company and it can consider possible changes to the operational models.
Opinnäytetyön pääteemat ovat suorituksen johtaminen, kehityskeskustelut sekä päivittäisjohtaminen. Tietoperustana on käytetty alan kirjallisuutta ja lehtiartikkeleita. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Työtä varten haastateltiin organisaation eri yksiköiden alaisia ja esimiehiä, yhteensä kahdeksaa henkilöä.
Opinnäytetyössä tehtiin vertailua eri yksiköiden toimintamallien välillä. Tulokset vahvistivat näkökulmaa, jonka myös alan kirjallisuudesta sai: selkeät työnkuvat, yrityksen vision tiedostaminen, aktiivinen keskustelukulttuuri alaisten kanssa sekä vuorovaikutteisen suhde alaisen ja esimiehen välillä auttaa yksilöitä suoriutumaan työssään paremmin.
Opinnäytetyön tulokset näyttävät organisaatiolle, millaiset vaikutukset erilaisilla toimintamalleilla on yksilön suoriutumiseen. Näiden pohjalta organisaatiossa voidaan miettiä mahdollisia muutoksia toimintamalleissa.
The main themes in this thesis are performance management, performance appraisal and day-to-day management. The theoretical framework is devided from literature and articles about these themes. This thesis was based on a qualitative method and the data were collected by contacting theme interviews. Eight people have been interviewed and four of them were workers and four managers.
In the thesis comparisons were made between different operational models of departments. The results confirmed the perspective obtained from the literature: clear job descriptions, knowledge of organization’s vision, active discussion culture with subordinates, and interactive relationship between subordinates and managers are the factors which help people to better manage their job.
The results of the thesis illustrate the effects of different operational models on employees’ performance. These might be useful for the case company and it can consider possible changes to the operational models.